- Το κυνήγι από την αρχαιότητα έως σήμερα
- Μας γεμίζει η εμπειρία και όχι απαραίτητα το θήραμα
- Οι κυνηγοί σκότωσαν τα γεράκια της Κλειδούς…
- Κυνήγι; Όχι, ευχαριστώ!
- Να βρίσκουν την άποψη του συγγραφέα
- Να βρίσκουν τους λόγους που υποστηρίζει τη συγκεκριμένη άποψη
- Να αναρωτιούνται αν στέκουν οι λόγοι ή αν υπάρχουν εύλογες αντιρρήσεις
Φυσικά προέκυψαν ποικίλα προβλήματα: πρώτον, δεν είναι και τόσο εύκολο να βρεις τα κατάλληλα κείμενα. Αναγκάστηκα να δω πάνω από 100 ιστοσελίδες μέχρι να βρω τις κατάλληλες. Χρειάζεται μάλιστα και αρκετή φαντασία για να κάνεις τη σωστή αναζήτηση.
Δεύτερον, η διασκευή είναι αρκετά δύσκολη υπόθεση. Δεν πιστεύω ότι τα κείμενα πρέπει να είναι δύσκολα γιατί τα παιδιά χάνονται, κουράζονται, απογοητεύονται, απογοητεύεσαι κι εσύ μαζί και κινδυνεύεις να κοπιάσεις για το τίποτα. Καλύτερα, τουλάχιστον στην αρχή, τα κείμενα να είναι απλά, ακόμα και απλοϊκά, για να επικεντρωθείς με την ησυχία σου στην ουσία. Βεβαίως, πρέπει να έχουμε πάντοτε υπόψη μας ότι θεμέλιο της κριτικής σκέψης είναι η ικανότητα να καταλαβαίνουμε τι λέει η άλλη πλευρά. Αργά ή γρήγορα θα μπουν και τα δύσκολα κείμενα.
Τρίτον, το ελληνικό αναλυτικό πρόγραμμα δε στοχεύει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Όλη τη δουλειά πρέπει να την κάνεις μόνος σου. Δεν είναι εύκολο να οργανώνεις κάθε ενότητα γύρω από ένα δίλημμα και ταυτόχρονα να αναζητάς τις πηγές με τις οποίες θα δουλέψεις. Είναι χρονοβόρο και δε νομίζω να στο αναγνωρίσει κανείς. Συνήθως εκτιμώνται πιο θεαματικές εργασίες…
Τέταρτον, όταν διδάσκεις την κριτική σκέψη κεντρικό μέλημά σου είναι οι μαθητές να μην οδηγηθούν σε έναν άκρατο σχετικισμό, αλλά να μάθουν να χρησιμοποιούν κατάλληλα κριτήρια. Η συγκεκριμένη εργασία δεν ασχολήθηκε ουσιαστικά καθόλου με τα κριτήρια. Σταμάτησε στο να μάθουν οι μαθητές να αναρωτιούνται μήπως υπάρχουν αντιρρήσεις και να προσπαθούν να σκεφτούν μερικές. Σημαντικό στοιχείο, αλλά αν διδαχτούν πώς να αξιολογούν τις διαφορετικές πιθανές ερμηνείες, εύκολα θα οδηγηθούν να πιστέψουν ότι όλα είναι σχετικά. Ευτυχώς όμως είναι μικρά και θα τα ξεχάσουν όλα πολύ γρήγορα…
Όλα τα παραπάνω δεν είναι ατομική δουλειά. Προέκυψαν μέσα από τη συνεργασία με μια συνάδελφο του σχολείου μου. Η ίδια το δούλεψε με μαθητές της Δ’ Δημοτικού.
Σχολιάστε