11 εφαρμογές για εννοιολογική/νοητική χαρτογράφηση web2.0.

  1. Slick Plan Εύκολο στη χρήση, μπορείτε να δημιουργήσετε όμορφα διαγράμματα ροής, και στη συνέχεια να τα ενσωματώσετε στο δικτυακό σας τόπο.
  2. Thinklinkr Συνεργατική ιστοσελίδα, σε πραγματικό χρόνο, όπου οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν έναν νοητικό χάρτη αξιοποιώντας την τεχνική του καταιγισμού ιδεών.
  3. Webspiration Το γνωστό εργαλείο Inspiration διαδικτυακό με όλα τα θετικά και τα αρνητικά, δωρεάν.
  4. Diagrammr Πολύ εύκολο εργαλείο, απλό, δεν χρειάζεται εγγραφή και όταν ολοκληρώσετε το χάρτη μοιράζεστε το σύνδεσμο.
  5. Imagination Cubed Ενδιαφέρον δικτυακός τόπος, έχει αρετές για να αξιοποιηθεί μαζί με τεχνολογία αφής (π.χ. διαδραστικό πίνακα) ως εργαλείο για τη κατασκευή νοητικών χαρτών.
  6. Edistorm Λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης σε πραγματικό χρόνο μαζί με post it!
  7. Mind42 Άλλη μία συνεργατική εφαρμογή με μεγάλη ευκολία χρήσης.
  8. Mindmeister Ενδιαφέρουσα εφαρμογή γαι τη δημιουργία νοητικών χαρτών με τη δυνατότητα να τους ενσωματώσετε σε δικτυακούς τόπους blog κλπ ΑΛΛΑ και να τους έχετε στο iPhone. (Θα με έσωζε την Κυριακή)
  9. Mindomo Εξαιρετικό πρόγραμμα αλλά η ελεύθερη έκδοση του έχει μερικούς περιορισμούς. Διαμοιρασμός και σχολιασμός ανήκουν στα προτερήματά του.
  10. Bubble.us Το πρώτο λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης που είχα βρει πριν 2 χρόνια βασισμένο στο web2.0 . Πολλά προτερήματα, συνεργασία, διαμοιρασμός. Ενδιαφέρον.
  11. Creately Εξαιρετικό εργαλείο, δημιουργείτε πολύ εύκολα διαγράμματα πάσης φύσεως, τα εξάγετε πανεύκολα, συνεργατικό και φιλικό με την τεχνολογία αφής. Πρόγραμμα μπαλαντέρ!

Αλλά τι είναι τελικά η εννοιολογική ή νοητική χαρτογράφηση;

Εισαγωγικά έκλεψα ένα άρθρο της Έλενας και του Βασίλη.

Λογισμικό που υποστηρίζει οπτικές μαθησιακές τεχνικές, τέτοιο όπως οι νοητικοί και εννοιολογικοί χάρτες αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για όλα τα γνωστικά αντικείμενα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Όλοι οι μαθητές, ιδίως αυτοί που έχουν μια προτίμηση και έφεση στην οπτική μάθηση, επωφελούνται εκφράζοντας ιδέες, πληροφορίες και σκέψεις χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό από σχήματα, χρώματα, εικόνες, κείμενο και ήχο (Becta, 2008). Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ νοητικών (mind maps) και εννοιολογικών χαρτών (concept maps) – παρ’ όλο που οι όροι χρησιμοποιούνται εναλλακτικά – είναι ότι οι νοητικοί χάρτες ασχολούνται γενικά με μία κύρια ιδέα, ενώ οι εννοιολογικοί με πολύ περισσότερες. Γενικότερα και οι δύο μορφές βοηθούν τους μαθητές να:

  • σχεδιάσουν
  • αναλύσουν τη σκέψη τους
  • επεξεργαστούν τις πληροφορίες
  • οργανώσουν τις ιδέες
  • δουν σχέσεις και να κάνουν συνδέσεις
  • συγκρίνουν
  • σκεφτούν δημιουργικά
  • μεταμορφώσουν και ενισχύσουν τη μάθηση
  • αναλύσουν
  • αναπτύξουν κριτική και λογική σκέψη

Οι χάρτες βοηθούν επίσης τους εκπαιδευτικούς να:

  • έχουν μια συνολική εικόνα της μάθησης και της προόδου
  • αναγνωρίζουν παρερμηνείες και λάθος συνδέσεις (Becta, 2008)

Τι είναι οι νοητικοί χάρτες;

Οι νοητικοί χάρτες είναι εικονογραφικοί τρόποι αποτύπωσης ιδεών στο χαρτί. Δημιουργήθηκαν στα τέλη του 1960 από τον Tony Buzan ως ένας τρόπος βοήθειας των μαθητών στο να κρατούν σημειώσεις, χρησιμοποιώντας μόνο λέξεις κλειδιά και εικόνες. Βασικά αποτελούνται από μία κεντρική λέξη/έννοια/ιδέα γύρω από την οποία συνδέονται διάφορες κύριες ιδέες και σχετικές έννοιες. Ο ίδιος ο Buzan σχολίασε ότι «το 95 τοις εκατό του εγγράμματου πληθυσμού κρατά σημειώσεις με ένα τρόπο που προκαλεί ανία τόσο στους εαυτούς τους, όσο και στους άλλους» (Buzan, 1993). Το mind-mapping αρχικά μεταφράστηκε ως «χαρτογράφηση του νου» (Αγραφιώτη, 1996) πριν τον καθιερωμένο όρο νοητικός χάρτης και εννοιολογικός χάρτης. Ονομάστηκε έτσι επειδή αντικατοπτρίζει τον τρόπο που λειτουργεί ο νους: προς όλες τις κατευθύνσεις και με πολύ οργανωμένο τρόπο, από το σύνολο προς το μέρος και αντίστροφα. Βασίζεται στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, σύμφωνα με τα οποία αν ένα κείμενο μελετηθεί με τέτοιο τρόπο που να αναχθεί σε κύριες ιδέες, μπορούμε πολύ καλύτερα να το θυμόμαστε, απ’ ότι αν προσπαθήσουμε να το μάθουμε με όλες τις λεπτομέρειες και κατά λέξη.

Αν το βρίσκετε ενδιαφέρον δεν έχετε παρά να επισκεφτείτε το http://www.ictscenarios.gr και να το ανακτήσετε όπως και την παρουσίαση.

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις Εργαλεία, Εφαρμογές, Εννοιολογική χαρτογράφηση, web2.0
One comment on “11 εφαρμογές για εννοιολογική/νοητική χαρτογράφηση web2.0.
  1. Ο/Η Ελένη λέει:

    μπράβο, μπράβο και πάλι μπράβο… τελικά το να είσαι σωστός εκπαιδευτικός θέλει πολύ δουλειά.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Μαΐου 2010
Δ T Τ T Π S S
« Apr   Jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,205 hits
Αρέσει σε %d bloggers: