Κριτική Σκέψη


Πώς καλλιεργείται η κριτική σκέψη; Και κυρίως πώς το κατορθώνεις στο Δημοτικό; Δύσκολες οι απαντήσεις για πολλούς λόγους:

  • Δεν είναι εύκολο να την ορίσεις. Υπάρχουν δεκάδες ορισμοί, οι οποίοι από μόνοι τους δεν προσφέρουν πολλά.
  • Ακόμα κι αν το κατορθώσεις, το αποτέλεσμα θα είναι πολυσχιδής έννοια, η οποία δύσκολα τιθασεύεται στα πλαίσια του μαθήματος. Ο ορισμός από μόνος του δεν αρκεί. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα πλήρες αναλυτικό πρόγραμμα. 
  • Όλο το ελληνικό αναλυτικό πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο για να εμποδίζει την καλλιέργειά της. Στην πραγματικότητα στα σχολεία δε διδάσκουμε πώς να σκεφτόμαστε· διδάσκουμε απόλυτες αλήθειες σε όλα ανεξαιρέτως τα μαθήματα. Τίποτα χειρότερο…
  • Εμείς οι εκπαιδευτικοί αγνοούμε τι είναι και πώς διδάσκεται. Υπάρχει το πρόβλημα της ανύπαρκτης επιμόρφωσης· υπάρχει όμως και το διαδίκτυο…

Τα 6 ερωτήματα της παραπάνω εικόνας πιστεύω ότι μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για να εισαχθεί η κριτική σκέψη στο ελληνικό σχολείο. Προφανώς, δεν εξαντλούν το θέμα, αποτελούν όμως ένα ξεκίνημα, ενώ επιτρέπουν τροποποιήσεις και προσαρμογές. Παρακάτω τα παραθέτω στα ελληνικά για όσους δεν γνωρίζουν αγγλικά. Η μετάφραση είναι πιστή στο πνεύμα και όχι στους τύπους και φυσικά δεν είναι τέλεια!

  1. Τι συμβαίνει; Συγκέντρωσε όλες τις σημαντικές πληροφορίες και άρχισε να σκέφτεσαι ερωτήσεις.
  2. Γιατί είναι σημαντικό; Συμφωνείς ή διαφωνείς;
  3. Τι δε βλέπεις; Υπάρχει κάτι σημαντικό που λείπει;
  4. Από πού προέρχονται οι πληροφορίες; Πώς έχουν δομηθεί;
  5. Ποιος το λέει; Ποια είναι η θέση του; Τι τον επηρεάζει;
  6. Ποιες διαφορετικές απόψεις υπάρχουν; Τι άλλο είναι πιθανό; 

Το δύσκολο με τα παραπάνω ερωτήματα είναι να τα χρησιμοποιήσεις στην πράξη. Ένα σημαντικό βήμα θα είναι να καταπιαστούμε κάθε φορά με ένα τουλάχιστον ερώτημα. Δεν είναι απαραίτητο να τα περιλάβουμε όλα· δυσκολεύουμε τη ζωή μας. Επίσης, όποιο πρότζεκτ κι αν επιλέξουμε θα πρέπει να περιστρέφεται γύρω από ένα δίλημμα, ένα αμφιλεγόμενο θέμα για το οποίο οι μαθητές θα κληθούν να τοποθετηθούν. Λ.χ. είστε υπέρ ή κατά του κυνηγιού, να κατασκευαστούν στην Ελλάδα πυρηνικά εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ναι ή όχι κ.ά. Το θέμα είναι οι μαθητές να μην οδηγηθούν στη σωστή απάντηση, αλλά μόνοι τους χρησιμοποιώντας τα παραπάνω ερωτήματα και τον διάλογο στην τάξη να σχηματίσουν άποψη. Οι πηγές δε που θα αξιοποιήσουν οι μαθητές θα χρειάζονται σίγουρα να διασκευαστούν. Κοινώς πρόκειται για πολύπλοκη και δύσκολη διαδικασία η οποία μάλλον και δε θα αναγνωριστεί από κανέναν…

Αναρτήθηκε στις κριτική σκέψη
2 comments on “Κριτική Σκέψη
  1. Ο/Η Panos Papanikolaou λέει:

    Εχώντας διαβάσει αυτό το θαυμάσιο άθρο για Κριτική Σκέψη και τα σχετικά σχόλια για τον συγραφέα του, δύνανται να εξαχθεί το συμπέρασμα πως προϊόν είναι προσβάσιμη σε άτομα με υψηλό εισοδήμα οικογενείας π.χ., δεν είναι, κατά κανόνα διαθέσιμο στους μαθητές Περάματος, αλλά γεναιώδωρα προσφερόμενο στα παιδιά της Κηφισσιάς. Είναι λυπηρό…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Μαΐου 2014
Δ T Τ T Π S S
« Apr   Jun »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,441 hits
Αρέσει σε %d bloggers: