Ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος των πρότυπων-πειραματικών σχολείων;

Ο Απόστολος Καρύδας, σχολικός σύμβουλος της Πρωτοβάθμιας, αναλύει εδώ ποιος πρέπει να είναι, κατά τη γνώμη του, ο ρόλος των πρότυπων-πειραματικών σχολείων. Δε θα μπορούσε να με βρει περισσότερο σύμφωνο. Ελπίζω να βρείτε τη διάθεση να διαβάσετε το συγκεκριμένο άρθρο. Αν και είναι 9 σελίδες, διαβάζεται εύκολα.

Επειδή όμως γνωρίζω ότι για τους περισσότερους η ανάγνωση στον υπολογιστή είναι κουραστική, θα γράψω σύντομα την κεντρική ιδέα του συγγραφέα. Θεωρεί ότι τα πρότυπα-πειραματικά σχολεία έχουν νόημα μόνο αν λειτουργήσουν σαν σχολεία που προσπαθούν να βοηθήσουν όλους τους μαθητές βελτιώνοντας την παιδαγωγική πρακτική, ώστε με τη σειρά τους να λειτουργήσουν ως πρότυπα για τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας. Για να συμβεί φυσικά αυτό θα πρέπει οι μαθητές να επιλέγονται με κλήρωση και όχι με εξετάσεις. Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθεί ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών, οπότε όποια συμπεράσματα εξαχθούν θα μπορούν να διαχυθούν. Προφανώς, με τη σημερινή μαθητική σύνθεση δεν μπορούν να προκύψουν ουσιαστικά οφέλη, αφού ό,τι δουλεύει στους άριστους μαθητές πιθανότατα δε θα δουλεύει στους υπόλοιπους.

Είναι μια πρόταση πολύ καλύτερη από την τωρινή κατάσταση. Αν μη τι άλλο ενδιαφέρεται για όλα τα Ελληνόπουλα και όχι για μερικά που θα μπουν μετά από εξετάσεις αμφιβόλου εγκυρότητας και αξιοπιστίας. Βέβαια, για μένα, κι αυτή η πρόταση έχει τις ελλείψεις της. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε κάποτε ότι οι καλύτεροι εκπαιδευτικοί οφείλουν να αναλαμβάνουν τα δυσκολότερα τμήματα. Αυτά τους έχουν ανάγκη.

Αναρτήθηκε στις "αχρηστάκια"
2 comments on “Ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος των πρότυπων-πειραματικών σχολείων;
  1. Ο/Η Achilleas λέει:

    Το βασικό πρόβλημα σχετικά με τα ΠΠΣ, νομίζω, είναι ότι προσπαθούν να συνδυάσουν πολλούς, και μάλλον ασυμβίβαστους, ρόλους. Αυτό αντικατοπτρίζεται, εξάλλου, και στο σχοινοτενή χαρακτηρισμό τους, όπου συνυπάρχουν η έννοια του «πρότυπου» και του «πειραματικού». Εκτιμώ ότι αυτό συνέβη επειδή η τότε ηγεσία του υπουργείου, στην οποία θα καταλογίσουμε καλές -ενδεχομένως- προθέσεις, αλλά πρόδηλη σύγχυση και σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική πραγματικότητα, και σε ό,τι αφορά το ρόλο της, επιθυμούσε να δημιουργήσει σχολεία «αριστείας», και προσπάθησε να τα δημιουργήσει καπηλευόμενη το κύρος των Πειραματικών, που εξυπηρετούσαν όμως άλλη αποστολή.

    Η θεμελιώδης αυτή αντίφαση θα μπορούσε να λυθεί, ίσως, με τη δημιουργία διακριτών σχολείων «αριστείας», και «πειραματικών», με διαφορετικές διαδικασίες εισαγωγής, και διαφορετικά προγράμματα σπουδών. Τα σχολεία «αριστείας», σχολεία για χαρισματικούς ή ιδιαίτερα επιμελείς μαθητές, θα μπορούσαν να ακολουθούν το κανονικό πρόγραμμα σπουδών, ίσως εμπλουτισμένο με διάφορους τρόπους, ώστε να ανταποκρίνονται στις αυξημένες δυνατότητες των μαθητών τους.

    Αντίθετα, στα «πειραματικά», στους χώρους δηλαδή που αποσκοπούν στο να διευκολύνουν την έρευνα, τη δοκιμή νέων τεχνικών και προγραμμάτων σπουδών, αλλά και την πρακτική άσκηση των εκπαιδευομένων δασκάλων και καθηγητών, θα έπρεπε οι συνθήκες να μην αποκλίνουν από την υπόλοιπη εκπαιδευτική πραγματικότητα. Η επιλογή μιας ‘ελίτ’ μαθητών κατόπιν εξετάσεων προφανέστατα δε συνάδει με το στόχο αυτό, όπως επίσης δε συνάδει η εμπλοκή του νομοθέτη και της ΔΕΠΠΣ σε ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα του σχολείου (π.χ., τον αριθμό των μαθητών στους Ομίλους).

    Κατόπιν των παραπάνω, αναρωτιέμαι μήπως -παρά τις διακηρύξεις του νόμου- τα ΠΠΣ δεν γίνονται νοητά ως χώροι πειραματισμού, δημιουργίας και καινοτομίας, αλλά αντίθετα ως «προθάλαμοι» για τη σταδιακή εισαγωγή μέτρων και πολιτικών που έχουν προ-αποφασισθεί, χωρίς τη συμμετοχή των φύσει αρμόδιων. Ξεφεύγουμε όμως, και δε θα ήθελα να επεκταθώ άλλο στην απάντηση αυτή.

    • Ο/Η yannism λέει:

      Όσον αφορά τα σχολεία αριστείας δε νομίζω ότι θα ωφελούσαν κάποιον τελικά. Πιστεύω ότι θα πρέπει κάποτε να τεθεί ο στόχος της συνολικής βελτίωσης όλων των σχολείων της χώρας. Φυσικά, αυτός ο στόχος είναι ιδιαίτερα πολύπλοκος, ωστόσο αξίζει να τον επιδιώκουμε.

      Τώρα γιατί επιλέχτηκε το συγκεκριμένο όνομα; Μπορεί οι αρμόδιοι να πίστευαν ότι θα μετρίαζαν τις αντιδράσεις, μπορεί να μην ήξεραν τις διαφορές, μπορεί… το θέμα είναι ότι για άλλη μια φορά αποφασίστηκε κάτι χωρίς επιστημονικά ερείσματα. Δεν είναι η πρώτη φορά εξάλλου…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Ιανουαρίου 2014
Δ T Τ T Π S S
« Δεκ.   Φεβ. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,447 hits
Αρέσει σε %d bloggers: