Ψηφιακή αφήγηση

Μία πολύ καλή παρουσίαση της Τερέζας Γιακουμάτου.

Μερικές σκόρπιες σκέψεις:

1. Οι μαθητές και μαθήτριες μας πρέπει να μάθουν να αξιοποιούν, σωστά, τα «νέα μέσα», να εκφράζονται, να δημιουργούν, να επικοινωνούν σε ένα κόσμο απαλλαγμένο από τα στενά γεωγραφικά όρια του παρελθόντος και να αναδεικνύουν τον πολιτισμό, τις επιστήμες, τη γλώσσα της πατρίδας τους.  Προς αυτή την κατεύθυνση τα «νέα» αναλυτικά προγράμματα προτείνουν την οπτικοακουστική αγωγή.

2. Η σημερινή τεχνολογία προσφέρει τεράστιες δυνατότητες στους χρήστες της. Ομιλία, εικόνα, ήχος, υπολογιστής, άφθονος αποθηκευτικός χώρος ενσωματώνονται σε μικρές συσκευές που για οικονομία χώρου θα τις αναφέρω ως φορητές τεχνολογίες/συσκευές. Με 3 απλές κινήσεις οι μαθητές είναι σε θέση να ανεβάσουν το βίντεο, τη φωτογραφία, την ηχογράφηση σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπως Facebook, Youtube, G+ . Με πολύ μεγάλη ευκολία, out of the blue, οι μαθητές στήνουν ραδιοφωνικό σταθμό και οι εκπομπές τους φτάνουν σε όλους όσους έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Ένα απλό παράδειγμα. Η ανάγνωση. Βαρετό. Οι μαθητές διαγωνίζονται ποιος θα διαβάσει το απόσπασμα γρηγορότερα. Ανακατεύουμε την τράπουλα και βρίσκουμε μία αφορμή. Ηχογραφούμε τους μαθητές να διαβάζουν ένα παραμύθι. Όταν ακούν και ξανακούν την ανάγνωσή τους, εντοπίζουν τα προβλήματα της ανάγνωσης τους και προσπαθούν να την βελτιώσουν με τη βοήθεια του δάσκαλου που βάζει στόχους που θα τους επιτύχουν οι μαθητές κλιμακούμενης πάντα δυσκολίας.

3. 1. Τα νέα μέσα μήπως απαιτούν, όπως και η εποχή, άλλες εργασίες;

Πότε θα ανανεωθούν οι εργασίες που αναθέτουν κάποιοι στα παιδιά;

Πέρσι συνεργαστήκαμε με δύο σχολεία του εξωτερικού ένα στη Φινλανδία κι ένα από το Palo Alto της Καλιφόρνιας. Έπρεπε να φτιάξουμε μία ψηφιακή αφήγηση με φορητές τεχνολογίες κι επειδή τα παιδιά ήταν 8 χρονών επιλέξαμε ως κοινό θέμα τις 4 εποχές. Μια και στην Τρίτη κάνουμε Μυθολογία αποφασίσαμε να δραματοποιήσουμε το μύθο της Περσεφόνης. Διαβάσαμε το μύθο, τον «κόψαμε» σε σκηνές, φτιάξαμε τους διαλόγους και γράψαμε το σενάριο. Μια ομάδα παιδιών «έπαιξε» το μύθο, μία άλλη ομάδα χειρίστηκε τα εργαλεία καταγραφής, μία τρίτη ομάδα ανέβασε τις σκηνές και μόνταρε το φίλμ και στο τέλος μία τέταρτη ομάδα ασχολήθηκε με τη μετάφραση και το ανέβασμα των υποτίτλων. Μπορεί η τάξη μου να μελλοντικά να μη θυμάται το γενεαλογικό δέντρο των Θεών σίγουρα θα θυμάται το σπαραγμό της Δήμητρας, να είναι καλά η μαθήτρια μου η Μαρία, αλλά και το διχασμό της Περσεφόνης, ποιον να διαλέξει τον άντρα της ή τη μάνα της; (animavit)

3. 2. Τα νέα μέσα μήπως απαιτούν, όπως και η εποχή, άλλες εργασίες;

Πότε θα ανανεωθούν οι εργασίες που αναθέτουν κάποιοι στα παιδιά;

Πόσες φορές θα βάλουμε φέρτε πληροφορίες για την ελιά;

Πόσες φορές θα δεχτούμε τις πληροφορίες που αποτελούν προϊόν αντιγραφής; Στην αντιγραφή ασκηθήκαμε όταν ήμασταν μαθητές αλλά τότε υπήρχε μόνο η εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου ή η Δομή. Σήμερα μπορούμε να δούμε, μέσα από τη Nasa, καθημερινές διαδικασίες σε κατάσταση έλλειψη βαρύτητας. Να διαπιστώσουμε τι συμβαίνει όταν ο αστροναύτης βάλει τα κλάματα. Αντί λοιπόν να βάλουμε εργασία: φέρτε πληροφορίες για τον Καβάφη μπορούμε να τους αναθέσουμε μελετώντας το αρχείο Καβάφη να σχολιάσουν τη φωτογραφία που είναι ο ποιητής ανάμεσα στα αδέρφια του. Αρκεί να θελήσουμε να ξεκινήσουμε μία παρόμοια συζήτηση. (και για να κόψουμε δρόμο εκείνα τα χρόνια οι μαμάδες έτσι έντυναν τα μικρά αγόρια τους. Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 φόρεσα ποδιά κι εγώ. ΠΟΔΙΑ!!! Λόγω εποχής. Έλεος!)

4. 1. Πνευματικά δικαιώματα, η παρουσίαση θέτει το πρόβλημα αλλά είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίσει και, κατά τη γνώμη μου, να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις, όπου ο μαθητής θα προτιμήσει να δημιουργήσει πρωτογενές υλικό από το αντιγράψει από το διαδίκτυο. Επενδύοντας μία παρουσίαση με τη μουσική από τον Benny Hill σίγουρα δημιουργούμε μία ατμόσφαιρα αλλά έχουμε αναρωτηθεί μήπως την ίδια ή καλύτερη ατμόσφαιρα μπορούμε να δημιουργήσουν οι μαθητές μας με ήχους που θα κατασκευάσουν οι ίδιοι;

4. 2.  Πώς διαθέτουμε το υλικό μας ή το υλικό των μαθητών μας στο διαδίκτυο; Ας κάνουμε μία γενική παραδοχή. Κάποιοι θα συμφωνήσετε αλλά και κάποιοι θα διαφωνήσετε. Everything is a remix. Ποια είναι η πολιτική διάθεσης των «τεχνουργημάτων» της τάξης σας ή ακόμα καλύτερα των δικών σας; Τα ανεβάζετε στο διαδίκτυο αλλά, τελικά, με ποιο σκοπό; Να αξιοποιηθούν; Να σας θαυμάσουν; Η απάντηση βρίσκεται στα creative commons. Εσείς ορίζετε τον τρόπο με τον οποίο θα διαθέσετε το έργο σας.

Τελικά στο διαδίκτυο υπάρχει ηθική;

Μάλλον όχι γιατί πολύ πιθανά να δείτε την εργασία σας αναδημοσιευμένη χωρίς κανένα credit στην «γαλάζια πεταλούδα». Ο Θεός είναι μεγάλος. Πολλοί «κλειδώνουν» τις εργασίες τους. Προσωπικά σε μισή ώρα τις έχω ξεκλειδώσει. Δεν ωφελεί να βάζετε π.χ. υδατογραφήματα του στυλ «τάδε έφη Ζαρατούστρα» διότι αν και διακινώ τα αυθεντικά στις κοινότητες μάθησης που συμμετέχω αυτό οφείλεται περισσότερο στο ότι σέβομαι τον εαυτό μου και την εργασία των άλλων . Μερικοί βέβαια  εφαρμόζουν το αντίθετο.

Καλές ψηφιακές δημιουργίες.

Υ.Γ. Η επικοινωνία μας αραιώνει αλλά ελπίζω σύντομα να καταφέρω να βρω χρόνο να επανέλθω στις 3 δημοσιεύσεις την εβδομάδα. Υλικό υπάρχει αλλά όχι χρόνος.

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις "αχρηστάκια", Απόψεις, Ψηφιακές αφηγήσεις
One comment on “Ψηφιακή αφήγηση
  1. Ο/Η Ψηφιακή &alph... λέει:

    […] Μία πολύ καλή παρουσίαση της Τερέζας Γιακουμάτου. Μερικές σκόρπιες σκέψεις: 1. Οι μαθητές και μαθήτριες μας πρέπει να μάθουν να αξιοποιούν, σωστά, τα "νέα μέσα", να εκφράζονται, να δημιουργούν, να …  […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Οκτωβρίου 2013
Δ T Τ T Π S S
« Σεπτ.   Νοέ. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,428 hits
Αρέσει σε %d bloggers: