Καταμερισμός τάξεων στο Δημοτικό

Συνήθως η επιλογή τάξης στο Δημοτικό γίνεται με βάση την παλαιότητα: είτε επιλέγει πρώτος ο δάσκαλος με τα περισσότερα χρόνια υπηρεσίας είτε επιλέγει πρώτος ο δάσκαλος που έχει οργανική θέση στο σχολείο και ταυτόχρονα τα περισσότερα χρόνια υπηρεσίας, ενώ στη συνέχεια επιλέγουν οι αποσπασμένοι χρησιμοποιώντας και αυτοί φυσικά το κριτήριο της παλαιότητας. Το αποτέλεσμα και στις δύο περιπτώσεις είναι κοινό: οι δύσκολες τάξεις πέφτουν στα χέρια των άπειρων και οι εύκολες τάξεις στα χέρια των έμπειρων. Είναι λίγο πολύ μια παγιωμένη διαδικασία, αλλά αυτό δεν εμποδίζει το ερώτημα να πλανάται: Πόσο δίκαιος, ορθός, ηθικός είναι ο συγκεκριμένος τρόπος καταμερισμού των τάξεων; Θα θέλαμε να εφαρμοστεί το ίδιο κριτήριο και στις τάξεις που φοιτούν τα παιδιά μας; Θα θεωρούσαμε λογικό να το εφαρμόζουν και άλλοι επαγγελματικοί κλάδοι; Π.χ., οι εμπειρότεροι γιατροί να επιλέγουν τις απλούστερες περιπτώσεις, οι καλύτεροι πολιτικοί μηχανικοί να αναλαμβάνουν τα απλούστερα έργα; Και εν τέλει, μας τιμά ως κλάδο η συγκεκριμένη πρακτική;

Πιστεύω πως όχι. Το θέμα όμως είναι με ποιον τρόπο είναι δυνατόν να επιλέγουν πρώτα οι άπειροι εκπαιδευτικοί και στο τέλος οι έμπειροι, ώστε να αυξάνονται οι πιθανότητες να παίρνουν τις ευκολότερες τάξεις οι πρώτοι παρά οι δεύτεροι, ενώ, παράλληλα, η διαδικασία επιλογής να παραμένει σχετικά δίκαιη και αντικειμενική. Αυτό το ερώτημα με απασχολούσε καιρό τώρα· μα τελικά η λύση ήταν μπροστά στα μάτια μου: να χρησιμοποιηθεί το ίδιο κριτήριο, αλλά να αντιστραφεί η σειρά· να επιλέγουν πρώτα οι νεότεροι και μετά οι παλαιότεροι.

Βεβαίως θα μου πείτε, και θα συμφωνήσω μαζί σας, τα χρόνια υπηρεσίας δε σε κάνουν και καλό δάσκαλο ούτε είναι το μόνο κριτήριο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε τον τρόπο με τον οποίο επιλέγονται τα στελέχη της εκπαίδευσης. Και πάλι θα επέλεγαν πρώτοι αυτοί με τα λιγότερα προσόντα. Ή, μιας και όπου να ‘ναι θα αρχίσει η αξιολόγηση, η κατάταξη να στηριχτεί σε αυτήν. Το θέμα είναι να αντιστραφεί η σειρά. Πρώτα επιλέγουν οι άπειροι και μετά οι έμπειροι.

Έχω στον νου μου διάφορες αντιρρήσεις. Όσοι αποφασίσετε να τις εκφράσετε, μπείτε για μια στιγμή στη θέση του αδύναμου μαθητή. Ποιον θα θέλατε να είχατε δάσκαλο; Τον έμπειρο ή τον άπειρο; Σκεφτείτε αυτό πρώτα και μετά γράψτε ό,τι θέλετε…

Αναρτήθηκε στις Απόψεις
6 comments on “Καταμερισμός τάξεων στο Δημοτικό
  1. Ο/Η δάσκαλος98 λέει:

    Ξύνεις πληγές! Στα 15 χρονάκια που έχω πίσω μου άλλαξα πολλά σχολεία και σε διάφορες περιοχές, αλλά τέτοιο πράγμα δεν το συνάντησα. Το άκουγα αλλά έμοιαζε αστικός μύθος. Ίσως γιατί στην παρθενική μου εμφάνιση το δύσκολο τμήμα το πήρε ο «παλιός», βάζοντας μπροστά την εμπειρία του. Ίσως γιατί το έκανα κι εγώ όταν βρέθηκα «παλιός» στο 13θέσιο με νέους αναπληρωτές που φοβόντουσαν να πάρουν πρώτη. Ίσως γιατί συνήθως προτιμώ τα δύσκολα -είναι ένα στοίχημα κι αυτό…
    Φέτος αποσπάστηκα σε ένα σχολείο και έγινε αυτό που περιγράφεις. Η διευθύντρια μου εξήγησε ότι προστατεύουν τους κουρασμένους παλιούς και μπήκε σε αυτήν την άθλια διαδικασία. Εξήγησα ότι η ηθική μου δεν επιτρέπει να διεκδικήσω το τμήμα που επιθυμεί εκείνος που κοντεύει στη σύνταξη, αλλά ως διαδικασία με κάνει δάσκαλο τελευταίας ταχύτητας. Είπε ότι το αποφάσισε η πλειοψηφία και απάντησα ότι σε ζητήματα ισότιμης αντιμετώπισης δε χωράει… ψηφοφορία. Τώρα φοβάμαι ότι η ίδια εύνοια θα βγει και στο πρόγραμμα, με τα κενά και τις ώρες αποχώρησης,και ποιος ξέρει πού αλλού…
    Η πρότασή σου μοιάζει λογική. Το καλύτερο πάντως είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι ο εκάστοτε παλαιότερος έχει ευθύνη απέναντι στον νεότερο (και πρωτίστως στα παιδιά βέβαια) και όχι απέναντι στη βόλεψή του. Εξάλλου, μιας και ο χώρος είναι σχολικός, θα μπορούσαν να μπαίνουν -για αλλαγή- και άλλα παιδαγωγικά κριτήρια…
    Πολλά μπράβο για την ανάρτηση!

  2. Ο/Η mcsotos λέει:

    Η παλαιότητα, η εμπειρία δεν είναι απαραίτητα και κριτήριο ικανότητας. Θυμάμαι τη Δέσποινα και τη Φανή, νέες κι ενημερωμένες δασκάλες, και σκέφτομαι πόσο θα ήθελα να είχαν πάρει τα παιδιά μου. Όπως και πέρσι μία έμπειρη φιλόλογος κατάφερε να τα κάνει να μισήσουν τα φιλολογικά.
    Από την άλλη μεριά δεν είναι και λίγες φορές που ακούω συναδέλφους ότι δεν θέλουν να πάρουν μικρές ή μεγάλες τάξεις για κάποιους λόγους και αναρωτιέμαι αν πήραν μισό πτυχίο!
    Το ίδιο ισχύει και τη Β΄θμια που κάποιος διορίστηκε για να διδάσκει ένα αντικείμενο και τελικά διδάσκει και μερικά ακόμα με αποτέλεσμα να αυτοκαταργείται η έννοια της διδακτικής.
    Αυτό που με θλίβει κάθε Σεπτέμβρη είναι το Βέτο που ασκούν κάποιο στον καταμερισμό των τάξεων. Μπορεί και να έχουν δίκιο αλλά κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερη.

  3. Ο/Η marilia λέει:

    Την έχω «πατήσει» πάμπολλες φορές! Έτσι υπέθεταν, δηλαδή, οι μεγαλύτεροι που διάλεγαν πρώτοι. Όσο κι αν δυσκολεύτηκα κάποτε, πάντα κέρδιζα στο τέλος. Σε εμπειρία φυσικά. Σε κάποια συνάντηση διδασκόντων, κάποιας εφιαλτικής χρονιάς, είπα σχεδόν κλαίγοντας ότι «θα μπορούσα να επικαλεστώ απειρία και να δηλώσω άρνηση να αναλάβω αυτή την τάξη! Είστε όλοι εμπειρότεροι και έχω και δυο δασκάλες μου εδώ μέσα! Αντί αυτού, παλεύω να κάνω το καλύτερο δυνατό και το «ευχαριστώ» σας είναι να με φέρνετε διαρκώς σε δύσκολη θέση και να ακούω διάφορα». Η απάντηση του διευθυντή που είδε ότι μικρή ήμουν, όχι ηλίθια, και που δεν θα ξεχάσω ποτέ: «Ε… είπαμε… κουρούπα σκεπασμένη» (δηλαδή, ό,τι έγινε έγινε και δεν το ξανασκαλίζουμε). Αυτή η ηλιθιότητα κάποτε πρέπει να σταματήσει. Και να βάζουμε σε προτεραιότητα τις ανάγκες των παιδιών και μετά… την πάρτη μας. «Δεν παίρνω Α’ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ!» Ναι; Πριν πάρεις πτυχίο το δήλωσες στους διδάσκοντές σου; «Δεν παίρνω αυτό το τμήμα γιατί έχει 23 και ένα με άσπεργκερ. Έχω και προβλήματα υγείας…»…

    Γκρρρρρρρρρρρρρρρρρρρρρρρ!!!!!!!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Σεπτεμβρίου 2013
Δ T Τ T Π S S
« Αυγ.   Οκτ. »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,428 hits
Αρέσει σε %d bloggers: