Διαγωνισμός ελληνόφωνων εκπαιδευτικών ιστότοπων β’ μέρος

Μερικές σκόρπιες σκέψεις για το διαγωνισμό ελληνόφωνων εκπαιδευτικών ιστότοπων.

Μερικές απλές διαπιστώσεις.

Θα πρέπει να κρίνουμε κάθε δραστηριότητα μέσα στο πλαίσιο που δημιουργήθηκε.

Το 1997 τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά από τη σημερινή κατάσταση. Modem 33kb, κι αν έπιανε αυτή την ταχύτητα, διαφορετικά εργαλεία – θα έπρεπε να γνωρίζεις την html και ξαφνικά ανακαλύπτω μέσα από το Παιδεία το Δημοτικό Σχολείο του Μεγαπλάτανου.  Αν αξιολογούσα με οποιαδήποτε σημερινά κριτήρια το δικτυακό αυτό τόπο θα τον αδικούσα μια και δε θα μπορούσα να αποτυπώσω ή ακόμα και να λάβω υπόψη ότι ο συγκεκριμένος δικτυακός τόπος έδρασε παραδειγματικά για μένα τουλάχιστον.

Στην αρχή επικράτησε αναρχία.

Ξαφνικά οι σχολικές μονάδες απέκτησαν url. Αναρτήθηκαν πολλές κι αξιόλογες σελίδες αλλά και πολύ περισσότερες ανάξιες κάθε λόγου. Σελίδες με ορθογραφικά λάθη, με κατάφωρη παραβίαση είτε οποιουδήποτε νόμου πνευματικών δικαιωμάτων είτε των όρων που έθετε το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Χαρακτηριστική περίπτωση που ένας (ή μία) εκπαιδευτικός της β’θμιας πούλαγε cd ενός παγκοσμίου φήμης λυράρη της Καρπάθου ή εκπαιδευτικό της α΄βάθμιας πούλαγε υλικό για σχολικές εορτές.  Δυστυχώς δεν είχε προβλεφτεί κάποιος ελεγκτικός μηχανισμός στο καθόλα τα άλλα εξαιρετικό έργο του Π.Σ.Δ.

Photo Credit: Olivander via Compfight cc

Photo Credit: Olivander via Compfight cc

Η εξέλιξη

Φτάνουμε στο 2008. Οι υπολογιστές έχουν αναβαθμιστεί, η σύνδεση στο διαδίκτυο είναι πολύ γρήγορη κι έχουν κυριαρχήσει νέα εργαλεία php, web2.o, joomla με αποτέσμα η html να μην είναι απαραίτητη για να δημιουργήσεις ένα δικτυακό τόπο. Ξεκινά και η επιμόρφωση  Β’ επιπέδου που ενισχύει τη δημιουργία δικτυακών τόπων με εργαλεία όπως το Blogger, WordPress , Weebly και έρχεται το δεύτερο κύμα δημιουργίας εκπαιδευτικών τόπων με φαινόμενα όπως η έλλειψη περιεχομένου ή ακόμα και κλοπής περιεχομένου! Παράλληλα τα νέα εργαλεία δίνουν τη δυνατότητα διαμοιρασμού περιεχομένου με την εμφάνιση συνέχεια νέων υπηρεσιών όπως το youtube, slideshare κλπ.

Τι γίνεται στο ελληνικό εκπαιδευτικό διαδίκτυο;

Την εποχή αυτή δημιουργείται το μητρώο των επιμορφωτών Β’ Επιπέδου που μαζί με τους επιμορφωτές Ε42 της Οδύσσειας συγκροτούν μία κρίσιμη μάζα 300-500 εκπαιδευτικών που έχουν κάποια επιπλέον προσόντα. Το Μάρτη αν θυμάμαι καλά πέφτει η πρόταση ότι από τους τόσους χιλιάδες δικτυακούς τόπους των σχολείων μερικοί είναι ενεργοί, περίπου το 10-20% γιατί να μην αναδείξουμε τους πιο αξιόλογους ως μία καλή πρακτική και να λειτουργήσουν παραδειγματικά. Το επόμενο θέμα ήταν τα κριτήρια. Υπήρξε έρευνα για τα διεθνή κριτήρια, κριτήρια που έχουν γίνει αποδεκτά από την παγκόσμια κοινότητα, και προτάθηκε μία ρούμπρικα αξιολόγησης.  Η μεθοδολογία ήταν η παρακάτω: επισημαίνονται οι ενεργοί σχολικοί δικτυακοί τόποι, και τους αξιολογούν από 3-5 εκπαιδευτικοί διαφορετικής βαθμίδας π.χ. το δημοτικό οι εκπαιδευτικοί β’θμιας και τα γυμνάσια λύκεια α’βαθμιας. Όταν δημοσιοποιήθηκε η ρούμπρικα παρατηρήθηκε το φαινόμενο ότι πολλοί δικτυακοί τόποι να συμμορφωθούν με αυτούς τους κανόνες. Τι να γίνει, κόκκινο φόντο με πράσινα γράμματα εκτός από αντιαισθητικό είναι και δυσλειτουργικό. Για να αναρτηθούν φωτογραφίες μαθητών έπρεπε να τηρούνται κάποιοι κανόνες, κάτι που δεν το έχουμε καταφέρει ακόμα. Όλοι οι εκπαιδευτικοί τόποι πλέον έχουν ονοματεπώνυμο. Δεν μπορεί να αναρτάς μία σχολική σελίδα και να μην φαίνονται ο υπεύθυνος ως προς το νόμο, ο δημιουργός και αυτός που τη συντηρεί διότι ας μη ξεχνάμε ότι το σχολείο είναι μία δημόσια υπηρεσία και τελικά και ο δικτυακός τόπος είναι ένα ψηφιακό αποθετήριο.

Οι διαγωνισμοί έρχονται και εξελίσσονται.

Στα χρόνια που πέρασαν ένα θετικό που θα πρέπει να πιστώσουμε στις οργανωτικές επιτροπές είναι ότι εξελίχθηκαν. Προστέθηκαν νέες κατηγορίες, άλλαξε ο τρόπος αξιολόγησης προστέθηκαν και ελληνόφωνοι δικτυακοί τόποι. Φέτος από την αρχή παρουσιάστηκαν οργανωτικά προβλήματα στο συνέδριο της Σύρου αλλά αντιμετωπίστηκαν.

Το περιεχόμενο

Πολλοί, ανάμεσά τους κι εγώ, θα θέλαμε να ήταν δυνατό να αξιολογηθεί και το  περιεχόμενο αλλά είναι εφικτό;

Ρώτησαν τη φίλη μου και ζωγράφο πώς εκτιμά την αξία ενός πίνακά της και απάντησε ότι μετρά τη διαγώνιο και το πολλαπλασιάζει επί ενός ποσού. Μπορεί να γίνει αυτό σε ένα δικτυακό τόπο;

Παλιότερα, σε κάποιο ιδιωτικό που δούλεψα, έφτιαχναν ένα ετήσιο portfolio με τις εργασίες των μαθητών. Ίσως ήμουν ο μόνος που δεν ξαναέγραφα τα μαθητικά κείμενα!

Παράλληλα ελέγχεται το περιεχόμενο ως προς τις πιθανές ανακρίβειες, μια και έχουν δει τα μάτια μου αρκετά παραδείγματα προς αποφυγή, τα ορθογραφικά λάθη αλλά και τα μηνύματα μίσους.

Εν κατακλείδι

Ένας διαγωνισμός έχει κάποιους νικητές και κάποιους που είναι πικραμένοι. Ανθρώπινα συναισθήματα. Πήρα μέρος στα Αριστεία φέτος κι έχασα. Δεν μπορώ να πω ότι δε θύμωσα, ότι δε στενοχωρήθηκα, ότι δεν έσκασα όταν είδα κάποιες διακρίσεις. Αλλά έτσι είναι η ζωή. Διεκδικώντας μία διάκριση σε ένα διαγωνισμό με πολλές συμμετοχές πιο πιθανή είναι η αποτυχία. Τώρα επειδή θίχτηκε ότι κάποια σχολεία έχουν πολλές διακρίσεις, αυτό είναι αλήθεια αλλά συγκριτικά με άλλο σχετικό διαγωνισμό που βραβεύτηκε κάποιο σχολείο του Φαλήρου χωρίς να έχει ουσιαστικά σελίδα και αυτή η σελίδα απλά διακρίθηκε… Οι σελίδες που διακρίθηκαν όλα αυτά τα χρόνια ήταν και OK τεχνικά και έχουν περιεχόμενο.

Μήπως…

Θα ήταν καλύτερο να συζητήσουμε τι πρέπει να έχει ένας εκπαιδευτικός δικτυακός τόπος, ένα εκπαιδευτικό ιστολόγιο;

 

Η προηγούμενη ανάρτηση

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις "αχρηστάκια", Απόψεις, Διαγωνισμοί
12 comments on “Διαγωνισμός ελληνόφωνων εκπαιδευτικών ιστότοπων β’ μέρος
  1. Εμείς προλάβαμε να πικραθούμε πριν βγουν τα αποτελέσματα. Σωτήρη η ένσταση πολλών, μεταξύ αυτών και εμού, δεν έγκειται στη πρόθεση των διοργανωτών, αλλά στην υλοποίηση της όλης διαδικασίας.
    Να στο θέσω αλλιώς: αν η αξιολόγηση γινόταν από έναν κριτή για όλους με αυτήν την φόρμα αξιολόγησης, που δεν θα γνωρίζαμε, δεν θα υπήρχαν αντιρρήσεις. Παράδειγμα το Μάθηση 2.0 plus. Είδαμε τα αποτελέσματα φρικάραμε για μερικά από αυτά, αλλά τελείωσε εκεί το θέμα. Δεν γνωρίζαμε τίποτα από τον τρόπο αξιολόγησης, ούτε τα κριτήρια.
    Η διαδικασία που επέλεξαν αποδεικνύεται λανθασμένη εκ του αποτελέσματος. Αυτό δεν σημαίνει πως αναιρείται η ικανότητα τους στο αντικείμενο τους.
    Εκείνο που μοιάζει όμως παράδοξο, μια που βάζεις και το πλαίσιο της εποχής, είναι πως εν έτη 2013 απουσιάζει η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού περιεχόμενου (οργάνωση, επάρκεια, ποιότητα και παρουσίαση). Λείπουν τα στοιχεία της “Παιδαγωγικής και Διδακτικής Αξιοποίησης” του ισότοπου. Οι δύο κατευθύνσεις που απουσιάζουν ως κατηγορία αξιολόγησης:
    1. ΕΙΔΟΣ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ
    2. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ & ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
    Σωτήρη έγιναν λάθη αρκετά επί της διαδικασίας, όπως και στη φόρμα αξιολόγησης. Ακόμη ήταν απροετοίμαστοι να διαχειριστούν την μοναδικότητα του κριτής και κρινόμενος να είναι το ίδιο πρόσωπο. Τελικά ίσως, από όλο αυτό, βγουν πιο σοφοί την επόμενη φορά.
    Τώρα όσο αφορά την σελίδα του 11ου Ευόσμου που πολλάκις βραβεύτηκε. Καμία ένσταση για το περιεχόμενο, την οργάνωση, την λειτουργικότητα και την παιδαγωγική της αξιοποίηση, ακόμη και σήμερα να προσθέσω. Δεν μπορεί όμως να είσαι αξιολογητής, οργανωτής και ταυτόχρονα διαγωνιζόμενος. Βρες μια άλλη φόρμουλα να βραβεύσεις τον Σαλονικίδη. Αυτό το τελευταίο είμαι σχεδόν βέβαιος πως αποτελεί κομμάτι αναξιοπιστίας ενός διαγωνισμού τέτοιας μορφής. Αυτή την άποψη έχω χωρίς να γνωρίζω περισσότερα από τον καθένα, ειδικά από σένα. Όμως επειδή έχεις καταλάβει, ειδικά εσύ, πως διακατέχομαι από ένα σύνδρομο θεωρητικοποίησης της γκρίνιας ή της άλλη άποψης, δεν έχω προθέσεις απαξίωσης.
    Τελικά η δουλειά συνεχίζεται μέσα και πέρα από τα σύνορα της τάξης, με ή χωρίς βραβεία.

    • Φτάνει ο καιρός της Σύρου
      και θα κρίνουν τις μπλογκιές
      οι καιροί βραβείο θα φέρουν
      έτσι λεν αυτοί που ξέρουν
      κι όμως θα καούν καρδιές

      Όλα τριγύρω αλλάζουνε
      κι όλα τα ίδια μένουν
      και μένα το μπλογκάκι μου
      το λύνουν και το δέ(ρ)νουν

      Φτάνει ο καιρός της Σύρου
      και θα φύγουν οι μικροί
      Έτσι ήτανε γραμμένα
      Μέσα στα μπλογκ τα καημένα
      Που ‘πεσαν στην κρίση της

      Όλα τριγύρω αλλάζουνε
      κι όλα τα ίδια μένουν
      και μένα το μπλογκάκι μου
      το λύνουν και το δέ(ρ)νουν

  2. Ο/Η yannism λέει:

    Αν δεν υπάρχει τρόπος να κρίνεις το περιεχόμενο, τότε να μην διοργανώνεις διαγωνισμούς. Υπάρχουν σχολικές ιστοσελίδες που έχουν παραπομπές σε ζώδια και στην Espresso! Το περιεχόμενο είναι αναπόφευκτο κριτήριο (είναι δυνατόν να βραβεύεται ιατρική ιστοσελίδα που περιέχει λανθασμένες ιατρικές πληροφορίες;) και μάλιστα τόσο σημαντικό που πρέπει να επισκιάζει όλα τα υπόλοιπα κριτήρια.

    Ίσως αντί για διαγωνισμό θα ήταν καλύτερο να δημιουργηθεί μια λίστα κριτηρίων και όποιος τα πληροί να φαίνεται στην αρχική σελίδα. Κάτι δηλαδή σαν την πιστοποίηση ISO. Αν ήθελες να το πάρεις, θα δήλωνες, όποια στιγμή ήθελες, την ιστοσελίδα σου (εννοείται ότι τα κριτήρια θα ήταν από πριν γνωστά) και μια επιτροπή θα σε αξιολογούσε. Θα σε ενημέρωνε για τις αδυναμίες του ιστότοπού σου και έτσι θα μπορούσες τον βελτιώσεις. Αυτό θα μείωνε πολύ την γκρίνια και τους ανταγωνισμούς.

  3. Στην πυρά, γράφω ο ελεεινός από το ipad. Με εσένα πάντα συμφωνώ, ακόμη και για τις σκέψεις που δεν παρήγαγες ακόμη. Δεν παλεύεται το τάμπλετ…

  4. Ο/Η mcsotos λέει:

    Αδικείται ο ποιητής…

    Γιάννη Σ. , δε γνωρίζω αν υπάρχει κάπου βιβλιογραφία για αξιολόγηση του περιεχομένου αλλά θα επιμείνω ότι ο διαγωνισμός εξελίσσεται. Η φετινή επιτροπή άλλαξε παλαιότερα κριτήρια και τα αναπροσάρμοσε. Πιθανά, μια και δεν πήρα μέρος και δεν τα έχω μελετήσει, να χρειάζονται βελτιώσεις. Αυτό δεν είναι κακό. Το θέμα είναι ένας θεσμός να εξελίσσεται και να αναπροσαρμόζεται. Παλιότερα υπήρχαν κάποιες γενικές μεν αλλά υπήρχαν παράμετροι για το περιεχόμενο όπως αν είναι απαλλαγμένο από στερεότυπα, κατάλληλη γλώσσα αν είναι κατάλληλοι οι υπερσύνδεσμοι κλπ. Μάλλον θα πρέπει να τα επαναφέρουν. Μου αρέσουν και οι δικές σου υποδείξεις. Καλό θα είναι να τις στείλεις.
    Τώρα για το 11ο Ευόσμου και τον πολύ καλό μου φίλο Σαλονικίδη.
    1η ένσταση Θεωρείς ότι κέρδισε τα βραβεία άδικα; Είδες τα άλλα σχολεία; Μπορεί οι 3 πρώτες θέσεις να είναι από πραγματικά ισότιμα σχολεία αλλά κάποιο θα κέρδιζε στις λεπτομέρειες. Προσωπικά μου αρέσει πολύ το 1ο Σαρωνίδας αλλά εδώ πρέπει να μπει και το θέμα τι είναι ένας δικτυακός τόπος ενός σχολείου. Τι πρέπει να έχει; Flash εφαρμογές και μπιχλιμπιδιές; Τι περιεχόμενο και ποιες παραπομπές. Ο Κοσμάς κατάφερε να παντρέψει το flash και το περιεχόμενο ενώ άλλοι έμειναν στον εντυπωσιασμό του flash.
    2η ένσταση Αν εσύ διοργάνωνες ένα συνέδριο, ημερίδα οτιδήποτε θα ήταν ηθικό να αποκλείσεις από το διαγωνισμό το χώρο που εργάζεσαι και δραστηριοποιείσαι; Τότε δε θα έμενε κανείς! για να κρίνει, οργανώσει, διεξαγάγει…
    3η ένσταση Ο Γιάννης προσπάθησε κι είναι από τους στυλοβάτες του συνεδρίου της Ημαθίας, της Πληροφορικής στη Μακεδονία κ.α. Φέτος δεν ασχολήθηκε τόσο ενεργά με τη Σύρο και προσωπικά το πήρα είδηση από την 1η στιγμή. Κάποια λάθη που έγιναν στις υποβολές των εργασιών θα είχαν αποφευχθεί. (Περιμένω να δω τα πρακτικά…). Καταλαβαίνω να μη συμπαθείς κάποιον, το θεωρώ ανθρώπινο, αλλά με την ευκολία που τα χώνουμε σε κάποιον δεν βλέπω να αναγνωρίζουμε και τη γενικότερη συμβολή του. (δεν αναφέρομαι προσωπικά σε σένα αλλά στον ποιητή)
    Ας μη χάνουμε το δάσος. Ο διαγωνισμός ενεργοποίησε το διάλογο σε αυτό το μπλογκ και ελπίζω να κοινοποιήσετε τις ενστάσεις στους αρμόδιους για να μεταφερθεί ο διάλογος στο e-diktyo, στο ekped, στο epyna και όπου αλλού νομίζετε

  5. Όχι φυσικά ο Γιάννης είναι κομμάτι της ιστορίας των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Ίσα ίσα τον θαυμάζω για αυτό. Η ένσταση μου είναι στην διαδικασία. Οργανωτής, αξιολογητής, διαγωνιζόμενος και τελικά βραβευμένος, για μένα είναι ασυμβίβαστα. Αυτό μονάχα. Τώρα απάντησε και στο άλλο Γιάννη και πάψε να αλλάζεις θέμα συνέχεια στο blog.
    Υστ. Δεν αντιπαθώ κανένα, προς θεού Σωτήρη. Σέβομαι την δουλειά, το μεράκι, τον αγώνα, την αγωνία και την πεποιθήσεις κάθε εκπαιδευτικού στον χώρο που κινείται. Διαφωνίες μονάχα έχω με μερικούς, όπως ο περιβόητος δάσκαλος του 21ου αιώνα.

    • Ο/Η mcsotos λέει:

      τα είπαμε τηλεφωνικά.. Ας ψάξει να βρει βιβλιογραφία και να κάνει μία συνολική πρόταση. Κι εγώ θέλω ενέργεια που δεν μολύνει, τι θα κάνουμε θα κλείσουμε όλα τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας και θα περιμένουμε να ζήσουμε με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας; Εφόσον υπάρχει ανεξερεύνητο έδαφος ιδού πεδίο λόξης λαμπρό όπως έλεγε και η Τερέζα.

    • Στον Σαλονικίδη εγώ προσωπικά θα έστεινα ψηφιακό άγαλμα για την προσφορά του μέχρι τώρα. Μην απαξιώνουμε τον άνθρωπο και την δουλειά του επειδή διαφωνώ με κομμάτι της διαδικασίας. Άλλωστε σπίτι χωρίς Γιάννη προκοπή δεν κάνει Σωτήρη. Με έχεις πάρει με κακό μάτι….Φτου…

      • Ο/Η mcsotos λέει:

        όχι ρε Γιάννη… ήμουν κριτής μέχρι τον τελευταίο διαγωνισμό. Κάθε βαθμίδα είχε τουλάχιστον 10 εξαιρετικούς. Οι δάσκαλοι αξιολογούσαμε πάντα άλλης βαθμίδας. Απλά είμαστε bad losers ως λαός. Τα πήρα με τα αριστεία. Μπορεί να είχαν δίκιο (αποκλείεται!).
        Με τα κριτήρια που έχεις κάνε έναν κόπο και αξιολόγησε τα παρακάτω 6 πρώτα:
        11ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου
        1ο Δημοτικό Σχολείο Σαρωνίδας
        4ο Δημοτικό Σχολείο Ιλίου
        Δημοτικό Σχολείο Μεγάλης Παναγιάς Χαλκιδικής (έπαινος)
        Δημοτικό Σχολείο Καράτουλα Μαγούλας Πύργου (έπαινος)
        60ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας (έπαινος)
        Επιμένω ότι στα 3 πρώτα θα βρεις ελάχιστες διαφορές.

  6. Τα σχολεία μπορεί να είναι εξαιρετικά, αλλά αν ήμουνα ικανός να στήσω ένα τέτοιο διαγωνισμό, εγώ προσωπικά δεν θα συμμετείχα. Τώρα ο τωρινός διαγωνισμός βρίθει από προχειρότητα και ανακολουθία. Έζησα στο φόρουμ που έχει στηθεί για αυτόν τον σκοπό, τον απόλυτο σουρεαλισμό. Κριτής να ρωτάει τι να κάνει με ιστότοπο που είναι στα αγγλικά και από κάτω να απαντά η διαγωνιζόμενη πως είναι έγκυρη η συμμετοχή της και πρέπει να την βαθμολογήσει. Στους όρους συμμετοχής βέβαια η ελληνική γλώσσα είναι υποχρεωτική. Να μην αναφερθώ σε άλλα θα με μαλώσεις πάλι.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Απριλίου 2013
Δ T Τ T Π S S
« Mar   May »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,447 hits
Αρέσει σε %d bloggers: