Ποιο είναι το καλό σχολείο;

Ένα ειδικό σχολείο μπορεί να είναι καλό σχολείο; Ένα ειδικό σχολείο στο οποίο όλοι οι εκπαιδευτικοί του είναι διδάκτορες, πολυμαθείς, πολύγλωσσοι, παθιασμένοι με τη δουλειά τους είναι καλό σχολείο; Αν οι ίδιοι εκπαιδευτικοί δούλευαν σε σχολείο γεμάτο τσιγγανάκια, αλλοδαπά παιδιά ή σε ένα σχολείο της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη θα το χαρακτηρίζαμε καλό σχολείο; Ή μήπως είναι σχολεία προς αποϕυγή;

Συχνά με προβληματίζει η ευρύτατα διαδεδομένη αντίληψη, τόσο στην κοινωνία όσο και στον εκπαιδευτικό χώρο, να αξιολογούνται τα σχολεία με βάση την επίδοση των μαθητών. Είναι σωστό το συγκεκριμένο κριτήριο; Θυμάμαι όταν ήμουν μαθητής η παραπάνω άποψη ήταν αυτονόητη· καλό σχολείο σήμαινε υψηλές επιδόσεις. Δεν μπορούσα να σκεϕτώ κάτι διαϕορετικό. Βέβαια, δεν μπορούσα να σκεϕτώ κι ερωτήσεις σαν τις παραπάνω.

Σήμερα έχω αλλάξει άποψη. Θεωρώ καλό σχολείο τον οργανισμό που δουλεύει στο μέγιστο δυνατό βαθμό για να πετύχει τους στόχους του, αξιοποιώντας τα τελευταία ερευνητικά δεδομένα της Παιδαγωγικής επιστήμης, ενώ, ταυτόχρονα, στέκεται κριτικά απέναντί τους, ερευνά κι επιχειρεί να ανακαλύψει νέους τρόπους να γίνει καλύτερο. Ορίζεται δηλαδή όχι από τα μαθησιακά αποτελέσματα, αλλά από τον τρόπο εργασίας των επαγγελματιών που δουλεύουν σε αυτό. Το ξέρω ότι πολλοί θα διαϕωνήσουν, αγνοούν όμως επιστημονικά δεδομένα που αγνοούσα κι εγώ όταν ήμουν μαθητής. Λογικό είναι τα παιδιά των μορϕωμένων να τα πηγαίνουν σε γενικές γραμμές καλύτερα από τα παιδιά ανθρώπων που έχουν τελειώσει το Δημοτικό. Λογικό είναι τα παιδιά των ϕτωχών να δυσκολεύονται στο σχολείο, λογικό είναι οι μετανάστες να μη μαθαίνουν τα ελληνικά τόσο καλά όσο εμείς, λογικό είναι όπου υπάρχουν τσιγγάνοι ο μέσος όρος της τάξης να κατεβαίνει όσο καλοί και να είναι οι άλλοι μαθητές, λογικό είναι τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες να δυσκολεύονται περισσότερο. Δεν είναι όμως λογικό να χαρακτηρίζεται ένα σχολείο καλό επειδή δεν έχει μαθητές τσιγγάνους, μετανάστες, ϕτωχούς ή μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Και αυτό επειδή τα παιδιά στο συγκεκριμένο σχολείο θα έχουν υψηλές επιδόσεις όχι εξαιτίας του σχολείου, αλλά εξαιτίας εξωσχολικών παραγόντων. Όπως δεν είναι λογικό ανθρώπων που δουλεύουν σκληρά, ερευνούν, πρωτοπορούν το σχολείο τους να θάβεται, επειδή έχει μαθητές τσιγγάνους, μετανάστες, ϕτωχούς ή μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, επειδή οι ίδιοι έχουν βαλθεί να ξεπεράσουν ψηλότερα εμπόδια.

Αναρτήθηκε στις Απόψεις

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Μαρτίου 2013
Δ T Τ T Π S S
« Φεβ.   Apr »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,441 hits
Αρέσει σε %d bloggers: