Γλώσσα Α΄ Δημοτικού

Για να είμαι ειλικρινής, δεν είχα ακούσει μέχρι τώρα συζήτηση για την εκπαίδευση αποκλειστικά από εκπαιδευτικούς σε μέσο μαζικής ενημέρωσης. Χάρη στον Σωτήρη στάθηκα τυχερός. Εδώ, όπως έχει ήδη αναϕέρει ο Σωτήρης σε προηγούμενες αναρτήσεις του, υπάρχει όλη η συζήτηση, για όποιον θέλει να την ακούσει.

Επειδή όμως η παιδαγωγική είναι επιστήμη, υπάρχουν και διαϕωνίες· κι εγώ προσωπικά δε θα έβρισκα κανένα ενδιαϕέρον στην επιστήμη αν δεν υπήρχαν. Έτσι, αρπάζοντας την ευκαιρία, θα ήθελα να πω τη γνώμη μου σχετικά με κάποια σημεία που ειπώθηκαν για το βιβλίο της Γλώσσας της Α΄ Δημοτικού.

Η επικεϕαλής της συγγραϕικής ομάδας του συγκεκριμένου βιβλίου, η κ. Καρατζόλα, υποστήριξε ότι βασική αρχή κατά τη διάρκεια της συγγραϕής του ήταν η αξιοποίηση των γνώσεων των μαθητών. Δεν ήθελε ένα βιβλίο που αντιμετωπίζει τους μαθητές σαν άγραϕο χαρτί· ήθελε ένα βιβλίο το οποίο να στηρίζεται και να αξιοποιεί όποιες γνώσεις έχουν μέχρι εκείνη τη στιγμή τα παιδιά για τον γραπτό λόγο. Στόχος λογικός και σύμϕωνος με όσα ξέρουμε για το πώς μαθαίνει ο άνθρωπος.

Το θέμα όμως είναι ότι για μένα ο πρωταρχικός στόχος θα έπρεπε να είναι άλλος: τα παιδιά που έχουν χαμηλή επίδοση. Αν, από την αρχή, δε στηρίξεις τα συγκεκριμένα παιδιά, χάθηκαν. Κι εκεί αρχίζουν τα προβλήματα: στην πράξη δεν υπάρχει καμιά βοήθεια για τον δάσκαλο (ή καλύτερα για τη δασκάλα, μιας και συνήθως γυναίκες παίρνουν την Α΄). Τα συγκεκριμένα παιδιά μαθαίνουν, αν διδαχτούν με συγκεκριμένο τρόπο, ο οποίος όμως δεν αναλύεται πουθενά. Ωραία είναι η αξιοποίηση των γνώσεων των μαθητών, σημαντικότερο όμως είναι να μάθουν όλοι.

Επίσης, αυτά που θεωρούν ως δεδομένα οι συγγραϕείς από την μεριά των παιδιών είναι πολλές ϕορές υπερβολικά, κάτι που ϕαίνεται κι από τη συνέντευξη. Π.χ., στη σελίδα 28 του βιβλίου του δασκάλου αναϕέρουν ότι η πρώτη ενότητα πρέπει να διδαχτεί σε δυο τρεις μέρες. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά θα μάθουν μεταξύ άλλων το γράμμα μ. Αυτό δεν το λέω εγώ, αλλά η ίδια η συγγραϕική ομάδα στη σελίδα 37 του βιβλίου του δασκάλου. Ε, δε γίνεται με τίποτα! Μόνο αν το ξέρουν ήδη τα παιδιά, σώζονται. Έλα όμως που δεν το ξέρουν.

Επειδή υπερεκτίμησαν τις γνώσεις των παιδιών όταν ξεκινούν την Α΄ Δημοτικού, έχουν δυσκολέψει πολύ και τα κείμενα σε σχέση με αυτά που υπήρχαν στο προηγούμενο βιβλίο. Όποια παιδιά δυσκολεύονται όχι μόνο δε διευκολύνονται με αυτήν την κατάσταση, αλλά απεναντίας αντιμετωπίζουν περισσότερα προβλήματα, απογοητεύονται και το έργο μας χωρίς να ϕταίμε καθίσταται δυσκολότερο.

Άλλο σημαντικό στοιχείο που λείπει από το βιβλίο είναι η έλλειψη οδηγιών για τη γραϕή των γραμμάτων. Πολλές δασκάλες λένε ολόκληρες ιστορίες που περιγράϕουν τον τρόπο γραϕής ενός γράμματος, π.χ., για να γράψεις το μικρό ζ θα τραβήξεις μια γραμμή και μετά θα γράψεις το ς. Οδηγίες που θα μπορούσαν να αναϕέρονται και στο βιβλίο του μαθητή ώστε να τις βλέπουν και οι γονείς, αλλά και όσοι δάσκαλοι δεν τις έχουν σκεϕτεί ή έχουν πάρει για πρώτη ϕορά Α΄.

Τέλος, δεν καταλαβαίνω από πού συμπεραίνει ότι οι δάσκαλοι έχουν αγκαλιάσει το σημερινό βιβλίο. Εγώ προσωπικά δεν έχω ακούσει δάσκαλο να το εκθειάζει. Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει…

Αναρτήθηκε στις Απόψεις
6 comments on “Γλώσσα Α΄ Δημοτικού
  1. Ο/Η paidagogos λέει:

    Δεν το καταλάβατε ίσως αλλά η πρώτη έχει μεταφερθεί στο Νηπιαγωγείο.

  2. Ο/Η eirinik λέει:

    Αγαπητέ συνάδελφε, μετά από έξι συνεχόμενες φορές που παίρνω Α-Β τάξη ( με τα «νέα» βιβλία) θα μου επιτρέψεις να έχω λίγο διαφορετική άποψη . Το βιβλίο της Γλώσσας της Α΄είναι πολύ καλή προσπάθεια, αλλά όπως κάθε βιβλίο από μόνο του δε είναι τίποτα . Είναι απλά ένα εργαλείο. Ο χρόνος που μπορείς να «κάτσεις» σε κάθε ενότητα ή σε κάθε γράμμα είναι κάτι που δε θα στο κανονίσει κανένα βιβλίο δασκάλου αλλά οι ίδιοι οι μαθητές σου. Άλλωστε ο χρόνος είναι αρκετός και το βιβλίο ¨βγαίνει » άνετα. Θα συμφωνήσω ότι το βιβλίο θεωρεί ότι οι μαθητές γνωρίζουν αρκετά . Όμως από την εμπειρία μου βλέπω ότι κάθε χρόνο τα παιδιά που έρχονται είναι όλο και πιο «έτοιμα » για την πρώτη και φυσικά δεν εννοώ ότι ξέρουν να διαβάζουν . Η δουλειά όμως που γίνεται πια στα νηπιαγωγεία είναι συστηματικότερη . Όσο για τα παιδιά που δυσκολεύονται , σίγουρα θα πρέπει να γίνει από μας μεγαλύτερη προσπάθεια για να προσεγγίσουν τη γνώση , όπως και στις υπόλοιπες τάξεις ή διδακτικά αντικείμενα .Το βιβλίο δασκάλου περιέχει αρκετές θεωρώ χρήσιμες συμβουλές , κατευθύνσεις και οδηγίες. Όσο για τις οδηγίες γραφής κάθε γράμματος , αν κατάλαβα σε μορφή ιστορίας , είναι κάτι που ο καθένας ή η καθεμιά από μας θα τις δημιουργήσει με βάση τον κώδικα επικοινωνίας που αναπτύσσει με τους μαθητές .(Οδηγίες σε σχέση με τη φορά δίνονται στο τετράδιο εργασιών) .Ο ίδιος κώδικας επικοινωνίας θα μας κάνει να σκαρφιστούμε μια ιστορία για το πώς το Ο γνώρισε το Υ και έγιναν αχώριστοι φίλοι φωνάζοντας ΟΥ . Δεν εκθειάζω το βιβλίο της πρώτης , είναι ένα εργαλείο μαζί με άλλα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να φτάσουμε στο στόχο μας .

    • Ο/Η yannism λέει:

      Να σου θέσω δύο ερωτήσεις, eirinik. Αν έγραφες εσύ το βιβλίο του δασκάλου, θα έγραφες: «Π.χ., στη σελίδα 28 του βιβλίου του δασκάλου αναϕέρουν ότι η πρώτη ενότητα πρέπει να διδαχτεί σε δυο τρεις μέρες. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά θα μάθουν μεταξύ άλλων το γράμμα μ. Αυτό δεν το λέω εγώ, αλλά η ίδια η συγγραϕική ομάδα στη σελίδα 37 του βιβλίου του δασκάλου.»;

      Δεύτερον, πιστεύεις ότι θα ήταν καλό να υπάρχουν εκτενείς πληροφορίες τόσο για τη διάγνωση όσο και για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών στην ανάγνωση και τη γραφή στο βιβλίο του δασκάλου;

      • Ο/Η Ψηφιακή Τάξη λέει:

        Κανένα βιβλίο δεν παράγει παιδαγωγική. Ο δάσκαλος είναι υπεύθυνος για τον τρόπο που θα διδάξει. Η μονοκρατορία και αυθεντία του ενός βιβλίου θα ταλανίζει για πολλά χρόνια ακόμη την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα.

      • Ο/Η eirinik λέει:

        Πάντα ο χρόνος που αναφέρεται είναι ο προτεινόμενος . Προσωπικά μένω στην ενότητα» Πού είναι ο Άρης ;»σχεδόν 2 εβδομάδες. Τώρα γιατί οι συγγραφείς προτείνουν 2-3 μέρες???? Τι να σου πω για αυτό !!!!!!! Στη συνέχεια σχετικά με το γράμμα μ…στη σελίδα 14 του βιβλίου δασκάλου αναφέρεται ότι τα φωνήεντα α, ε, ι,ο και τα σύμφωνα π, τ, λ, ν, μ θα αποτελέσουν αργότερα αντικείμενο ενσυνείδητης επεξεργασίας. Η επιλογή τους σε αυτή την ενότητα στηρίχτηκε στη συχνότητα εμφάνισής τους και στις δυνατότητες που προσφέρουν για τη σύνθεση λέξεων , ειδικά στα πρώτα κεφάλαια . Προφανώς λοιπόν σε αυτό στηρίζεται όταν λέει στη σελίδα 37 του βιβλίου δασκάλου ότι το γράμμα μ θεωρείται γνωστό από τις λέξεις με και πάμε.Άλλωστε το γράμμα μ θα διδαχτεί κανονικά στην ενότητα 3 στο μάθημα ¨Μύτη σαν σαλάμι».
        Σχετικά με το δεύτερο ερώτημά σου…όσες πληροφορίες μας δίνονται τόσο το καλύτερο για όλους μας . Δίνονται οδηγίες και ιδέες για παιχνίδια και δραστηριότητες για μέσα στη τάξη ακόμα και για το σπίτι. Όμως είμαι αντίθετη να αναφέρονται πληροφορίες για τη διάγνωση και αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών. Ποιος θα κάνει τη διάγνωση ??? Πολλοί συνάδελφοι δυστυχώς που παίρνουν πρώτη τάξη είναι νεοδιόριστοι χωρίς προηγούμενη διδακτική εμπειρία . Όλα είναι βουνό για αυτούς και οπωσδήποτε ένα παιδί που έχει τους ρυθμούς του στην πρώτη τάξη θα ήταν πιθανόν ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες? Όλα τα παιδιά στην πρώτη τάξη τουλάχιστον μέχρι τον Γενάρη αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο. Δεν μπορούμε να μιλάμε για διαγνώσεις και μαθησιακές δυσκολίες , αλλά για προσωπικούς ρυθμούς μάθησης που σε αυτή την ηλικία πρέπει να είναι σεβαστοί. Δεν εκθειάζω το βιβλίο , το λέω για άλλη μια φορά , όμως όταν για πρώτη φορά πήρα πρώτη τάξη , σε αυτό βασίστηκα και στις οδηγίες του βιβλίου δασκάλου . Στην πορεία μπήκε και η γνώση που απόκτησα από την εμπειρία . Σε ευχαριστώ για την ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων …

  3. Ο/Η yannism λέει:

    eirinik,

    Ξέρεις πολύ καλά ότι αν μείνεις στην πρώτη ενότητα 2-3 μέρες το γράμμα μ δε θα είναι γνωστό· θα είναι άγνωστο. Και τι πάει να πει προτεινόμενος χρόνος; Πετάμε έναν αριθμό κι ό,τι βγει;

    Και το πιο σημαντικό. Πώς θα κρίνεις, αν πρέπει να φωνάξεις τον σύμβουλο να εξετάσει ένα παιδί, αν δεν ξέρεις τίποτα για τις μαθησιακές δυσκολίες; Πώς θα βοηθήσεις ένα παιδί στην ενισχυτική χωρίς ενημέρωση; Πώς θα βοηθήσεις ένα παιδί που έχει μαθησιακές δυσκολίες με διάγνωση από το ΚΕΔΔΥ;

    Για μένα είναι βασικότατο λάθος που δε γράφουν τίποτα για τους αδύναμους αναγνώστες και τον τρόπο διδασκαλίας τους. Γιατί αυτό είναι το σημαντικό: ο τρόπος διδασκαλίας, που είναι ο ίδιος είτε έχει μαθησιακές δυσκολίες ο μαθητής είτε όχι.

    Συνοψίζοντας: ναι, εμείς πρέπει να να είμαστε σε θέση να κάνουμε μια πρώτη πρόχειρη διάγνωση για τους μαθητές μας. Και οφείλουμε να είμαστε σε θέση να τροποποιούμε τη διδασκαλία μας —όσο είναι δυνατόν αυτό— με βάση αυτήν τη διάγνωση. Και σε αυτό, ειδικά το βιβλίο του δασκάλου, δε βοηθάει. Δε λέει τίποτα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Ιανουαρίου 2013
Δ T Τ T Π S S
« Δεκ.   Φεβ. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,430 hits
Αρέσει σε %d bloggers: