Παιδαγωγική αξιοποίηση της τεχνολογίας (…πάλι) για στελέχη (πρωτότυπο!).

Σας παραθέτω ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που αναφέρεται στην παιδαγωγική αξιοποίηση της τεχνολογίας. Στο ίδιο θέμα έχουν αναφερθεί πάρα πολλοί, στο παρελθόν, αλλά για πολλούς και διαφορετικούς λόγους με λόγια και κυρίως με έργα θεωρείται ως bonus η τεχνολογία ή ακόμα χειρότερα οι εκπαιδευτικοί που ενσωματώνουν την τεχνολογία στη διαδικασία της μάθησης ως κατσαβιδάκιδες. Ενσωματώνουν…

chaplin charlie modern times_01

Πολλές φορές εκνευρίζομαι όταν ακούω σχόλια που υποβαθμίζουν  την παιδαγωγική αξιοποίηση της  τεχνολογίας ως κάτι συμπληρωματικό στη διδασκαλία και στη μάθηση.

Αναρωτιέμαι πότε θα σταματήσουμε να βλέπουμε την «τεχνολογία» ως ένα «πρόσθετο» στη παιδαγωγική της μάθησης;

Αν παραδεχτούμε ότι ζούμε σε μία πλούσια τεχνολογικά και πληροφοριακά χρονική περίοδο τότε τα σχολεία ως χώρος μάθησης και οι εκπαιδευτικοί ως παράγοντες μάθησης πρέπει να αλλάξουν την αντίστοιχη κουλτούρα και την νοοτροπία τους σχετικά με την τεχνολογία.

Η τεχνολογία πρέπει να ενσωματωθεί, όταν είναι απαραίτητο και αναγκαίο, στη διδακτική. (Είναι σκόπιμο και απαραίτητο να μην χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία κατά καιρούς).

Το twitter είναι γεμάτο με υποδείξεις και εργαλεία του #edtech. Αλλά χωρίς την παιδαγωγική αξιοποίηση/ενσωμάτωση θα συνεχίσουμε να υποβιβάζουμε την τεχνολογία στο ισοδύναμο της ετήσιας εκδρομής/παράστασης…

Πριν μερικές εβδομάδες διάβασα ένα tweet του Bill Ferriter @plusgusin όπου έγραψε:

Λανθασμένες #edtech επιλογές = σχολεία που ρωτούν «Τι πρέπει να ΑΓΟΡΑΣΟΥΜΕ» αντί «Τι θέλουμε να ΚΑΝΟΥΝ τα παιδιά».

Ακριβώς. To ξεκινάς την  ερώτηση με το τι θα κάνουν τα παιδιά με την τεχνολογία έχει τις ρίζες της στην παιδαγωγική.

Επομένως, πώς θα φτάσουμε σε ένα σημείο όπου η τεχνολογία είναι ενσωματωμένη στο παιδαγωγικό ρεπερτόριο των εκπαιδευτικών;

Μερικά παραδείγματα επιτυχημένων αλλά και αποτυχημένων πρακτικών:

Τι απέδωσε:

  • Η παιδαγωγική αξιοποίηση της τεχνολογίας θα έρθει όταν παρέχονται χρόνος και πόροι στους εκπαιδευτικούς για να εκπαιδευτούν ενώ παράλληλα αναγνωρίζεται όμως και το δικαίωμα τους να μαθαίνουν με τον προσωπικό τους ρυθμό με ελάχιστες παρεμβάσεις.

Τι δεν απέδωσε:

  • Η παιδαγωγική αξιοποίηση της τεχνολογίας δε θα έρθει αν ενώ «συνταγογραφείται» η ενσωμάτωσή της δεν παρέχονται στους εκπαιδευτικούς οι αναγκαίες υποστηρικτικές δομές για να μάθουν. (σχόλιο οι περιπτώσεις i.laptop, ii. φορητά εργαστήρια, iii. διαδραστικοί πίνακες, iv.   τα νέα φορητά εργαστήρια για τη Β’θμια.)

Τι απέδωσε:

  • Η παιδαγωγική αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορεί να βοηθήσει όταν αξιοποιούνται συγκεκριμένες διδακτικές στρατηγικές όπως: εντοπισμός ομοιοτήτων και διαφορών, συνοψίζοντας, σημειώσεις και δημιουργικότητα, κατ’ οίκον εργασίες και εξάσκηση, συνεργατική μάθηση, καθορισμός στόχων και παροχή ανατροφοδότησης, παραγωγή και έλεγχος υποθέσεων, πρότερες γνώσεις, ερωτήματα, και προργανωτές

Τι δεν απέδωσε:

  • Η χρήση της τεχνολογίας για την υποστήριξη διαλέξεων (της καθ’ έδρας διδασκαλίας).

Τι απέδωσε:

  • Εξηγώντας και αποδεικνύοντας την παιδαγωγικό λόγο ύπαρξης της τεχνολογίας με παραδείγματα πετυχημένων πρακτικών.

Τι δεν απέδωσε:

  • Επιδεικνύοντας συγκεκριμένα τεχνολογικά εργαλεία χωρίς να εξηγούνται το σκεπτικό,ο σκοπός τους ή η λογική τους.

Τι απέδωσε:

  • Η υπομονή κι όχι η καταπίεση

Τι δεν απέδωσε:

  • Η αγορά της ίδιας τεχνολογίας για όλους, ταυτόχρονα.

Τι απέδωσε:

  • Δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για να «ανοίξει η τεχνολογική όρεξη» στους εκπαιδευτικούς με αποτέλεσμα να ζητά ο κάθε εκπαιδευτικός διάφορα σε σχέση με την τεχνολογία  κι έχοντας εκπαιδευτικούς πρόθυμους να απαντήσουν.

Τι δεν απέδωσε:

  • Η προμήθεια των ίδιων εργαλείων ή γκάτζετ χωρίς τη σωστή διερεύνηση προσωπικών αναγκών με αποτέλεσμα να αξιοποιούνται λίγο ή και καθόλου.

Τι απέδωσε:

  • Παρέχοντας στους εκπαιδευτικούς χρόνο και πηγές για να μάθουν αλληλεπιδρώντας. Δημιουργώντας το κατάλληλο κλίμα «τεχνογνωσίας και πειραματισμού» για το προσωπικό.

Τι δεν απέδωσε:

  • Μία επιμόρφωση, σε μία στιγμή, η ίδια για όλους.

Τι απέδωσε:

  • Το να»μην πειράζει» όταν κάτι δεν πάει καλά. (οκ… κοιτάξτε το επόμενο) 

Τι δεν απέδωσε:

  • Οι υπερβολικές αντιδράσεις όταν κάτι δεν πάει καλά.

Όσο προσπαθούμε να βρούμε νέους δρόμους για να εμπλέξουμε τους μαθητές μας και η μάθηση να αποκτήσει νόημα εύχομαι ότι θα αρχίσουμε να διαπιστώνουμε ότι η τεχνολογία δεν είναι απλά ένα πρόσθετο αλλά θα αποτελέσει μία πραγματικότητα ενσωματωμένη στη παιδαγωγική.

via

Προσωπική μαρτυρία: Ζω κι εργάζομαι, με αυτή τη σειρά, σε ένα σχολείο που η αδράνεια του εκπαιδευτικού συστήματος ήταν ο ορισμός. Από τον Οκτώβρη, 8 εκπαιδευτικοί έρχονται 2 φορές την εβδομάδα για ένα δίωρο και επιμορφώνονται στις βασικές δεξιότητες. Όλο αυτό το διάστημα περίμενα μια μέρα ότι θα έρθουν με άγριες διαθέσεις. Παρόλα αυτά, ίσως επειδή  δουλεύουμε με βάση τις πραγματικές τους ανάγκες, μέχρι τα Χριστούγεννα ακολούθησαν ανελλιπώς το πρόγραμμα. Δε θα ξεχωρίσω καμία συνάδελφο μια κι όλες αφήνουν τις οικογένειές τους και συμμετέχουν ενεργά στο πρόγραμμα και στη διαμόρφωσή του. Δε θα πάρουμε βραβείο, δεν μας ενδιαφέρει άλλωστε,  αλλά χαίρομαι που οι συναδέλφισσες κατέθεσαν ηλεκτρονικά τη βαθμολογία τους όπως κι όλα τα αρχεία τους. Υπάρχει μέλλον, υπάρχει διάθεση, υπάρχει θέληση.

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις "αχρηστάκια", Απόψεις, Νέες τεχνολογίες
5 comments on “Παιδαγωγική αξιοποίηση της τεχνολογίας (…πάλι) για στελέχη (πρωτότυπο!).
  1. Ο/Η Γιάννης λέει:

    Κατάφερες να αλλάξεις στάσεις, αυτό που προσωπικά ορίζω κύριο μέλημα του εκπαιδευτικού.Καλή χρονιά και πάλι,Σωτήρη.

  2. Ο/Η Γιάννης λέει:

    Συμφωνώ, λάθος το διατύπωσα.

  3. Ο/Η ioannap λέει:

    μέλλον, διάθεση και θέληση … κρατώ τις τελευταίες λέξεις σας και τις ανταποδίδω σαν ευχές και σαν προσδοκίες όσων αντιλαμβάνονται το Σχολείο σαν χώρο ,όπου δάσκαλοι «ακούνε» τις ανάγκες των μαθητών και χαίρονται τη δημιουργικότητά τους , με όποιο εργαλείο κι αν υποβοηθηθεί αυτή ! Καλή Χρονιά!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Ιανουαρίου 2013
Δ T Τ T Π S S
« Δεκ.   Φεβ. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,447 hits
Αρέσει σε %d bloggers: