Η ερευνητική εργασία της Α΄ Λυκείου

Διαβάζοντας ένα σχόλιο για την ερευνητική εργασία στην Α΄ Λυκείου, έμεινα άναυδος. Λάθη, προβλήματα αναμενόμενα για τέτοιας μορϕής διδακτικές παρεμβάσεις εκπλήσσουν: oι αντιγραϕές-επικολλήσεις (από τη Wikipedia συνήθως) στις οποίες προβαίνουν οι μαθητές κατά τη δημιουργία των εργασιών τους· οι ρηχές, επιϕανειακές αναλύσεις των προβλημάτων με τα οποία καταπιάνονται· τα γλωσσικά προβλήματα που κατακλύζουν τα γραπτά τους είναι μερικά από τα θέματα που αναδύονται από τη συγκεκριμένη διδακτική μέθοδο. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί ϕταίει το Υπουργείο για όλα αυτά. Δική μας δουλειά είναι να αποτρέψουμε τις αντιγραϕές, τις επιϕανειακές αναλύσεις, τα γλωσσικά προβλήματα. Οι εισηγήσεις επί χάρτου ϕταίνε; Ο παιδαγωγικός βερμπαλισμός και η γκρίνια για το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα; Μα αν ήταν τόσο καλό, δεν θα υπήρχαν και προβλήματα. Οι ανύπαρκτες υποδομές; Γιατί αν υπήρχαν, οι μαθητές αμέσως θα προέβαιναν σε βαθιές αναλύσεις;

Η ουσιαστική αναμόρϕωση του εκπαιδευτικού συστήματος δεν ξεκινάει από το Υπουργείο αλλά από μας· να σταματήσουμε να γκρινιάζουμε και να κάτσουμε να διαβάσουμε για να βρούμε τρόπους να βελτιώσουμε τους μαθητές μας. Τα προβλήματα που βγήκαν στην επιϕάνεια αποτελούν στόχους που οϕείλουμε να πετύχουμε. Μπορούμε να καταμαρτυρήσουμε πολλά στο Υπουργείο· όχι όμως και τις δικές μας ευθύνες.

Advertisements
Αναρτήθηκε στις Απόψεις
8 comments on “Η ερευνητική εργασία της Α΄ Λυκείου
  1. Ο/Η hkalant λέει:

    Το θέμα είναι ότι το Υπουργείο έκανε μεγάλο λάθος που έβαλε το project στο Λύκειο. Ή που το ονόμασε project. Γιατί αυτό που έγινε αυτή τη χρονιά στην Α’ Λυκείου όλων των σχολείων της Ελλάδας project δεν είναι. Και μόνος του ο μαθητής να γράψει ένα πρωτότυπο κείμενο με βάση αυτά που διάβασε στην Wikipedia πάλι δεν είναι project.

    Πώς να διορθώσεις τα λάθη του μαθητή σε ένα εγχείρημα που έχει τεθεί εξ αρχής με λανθασμένο τρόπο;

    Τα έχω πει κι εδώ: http://wp.me/pD3ix-RK

    • Ο/Η yannism λέει:

      Δε λέω ότι το Υπουργείο τα έκανε όλα άριστα. Οι αιτιάσεις όμως του συγγραφέα είναι τελείως άστοχες. Τα προβλήματα που αναφέρει πρέπει να τα λύσουμε εμείς κι όχι το Υπουργείο.

      • Ο/Η hkalant λέει:

        Γιατί άστοχες;

        Το πρόβλημα είναι ότι δεν έπρεπε το project να μπει στο Λύκειο. Κι αυτό μόνο το Υπουργείο μπορεί να το λύσει.

  2. Ο/Η yannism λέει:

    Ξέχνα την έννοια του project. Ας πούμε ότι στο Δημοτικό λέει ένας δάσκαλος οι μαθητές να του περιγράψουν γραπτώς τη μάχη του Μαραθώνα αφού πρώτα κάνουν μια διαδικτυακή έρευνα. Προφανώς θα πέσει αντιγραφή. Αν όμως τους έλεγε να συγκρίνουν τη μάχη του Μαραθώνα με τη μάχη των Θερμοπυλών, αν τους έλεγε να την περιγράψουν κατασκευάζοντας ένα κόμικς ή φτιάχνοντας ένα ιστορικό μυθιστόρημα δε θα υπήρχε αντιγραφή.

    Εννοείται ότι οι αναλύσεις τους θα είναι επιφανειακές και ο γραπτός τους λόγος γεμάτος λάθη. Τους δείχνεις τι σημαίνει βαθιά ανάλυση και τα δουλεύεις στη γλώσσα με οδηγό τα λάθη που εντόπισες.

    Χρόνο, εξάσκηση και υπομονή θέλει. Απλό είναι.

    • Ο/Η hkalant λέει:

      Αυτό είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που λέγαμε παραπάνω και τον προβληματισμό που εκφράζεις στο post.

      Συμφωνώ να τα δούμε όλα αυτά που λες, αλλά με αφορμή την καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική (όπως π.χ. το πολύ καλό παράδειγμα που αναφέρεις από το μάθημα της Ιστορίας), όχι με αφορμή τα λάθη στο project.

      Αν και για το project στο Δημοτικό είναι άλλη η συζήτηση. Το ΑΠΣ του Δημοτικού το έχει συμπεριλάβει εντελώς διαφορετικά (κατ’ εμέ πιο σωστά) από το ΑΠΣ του Λυκείου.

      • Ο/Η yannism λέει:

        Το ξαναδιάβασα το post και πιστεύω πως λέω ότι και στο προηγούμενο σχόλιο. Αυτές είναι οι ενστάσεις μου· δεν αφορούν την έννοια του project και το πώς έχει υλοποιηθεί στα ελληνικά σχολεία.

  3. Ο/Η mcsotos λέει:

    Θα προσπαθήσω να πω 2-3 σκέψεις πολύ συνοπτικά
    Η επανάσταση που έφερε η αναζήτηση με την Google μηχανή, η ποιότητα και ποσότητα πληροφοριών που υπάρχουν στην wikipedia, οι απαιτήσεις της σύγχρονης διδακτικής και παιδαγωγικής, οι νέες τεχνολογίες διαμορφώνουν το νέο πλαίσιο εργασιών, Όταν ήμουν εγώ μαθητής μία απλή αντιγραφή από μία πηγή ήταν αρκετή.
    Σήμερα όμως οι απαιτήσεις έχουν , ή ακόμα καλύτερα θα έπρεπε να έχουν, διαφοροποιηθεί.
    Ας πιάσουμε την περίπτωση της ρομποτικής. Ως έννοια είναι καινοτόμα Lego=κατασκευές. Υπάρχει όμως έλλειμμα σε βασικές έννοιες στη φυσική π.χ. τι είναι στροφή, έλλειμμα στην πληροφορική π.χ. τι είναι διαδικασία, και το κυριότερο τι είναι ένα ρομπότ. Ξεπερνώντας αυτά τα εμπόδια κι εμπλέκοντας λογοτεχνία και περιβαλλοντική αγωγή αμέσως απόκτησε νόημα και τα αποτελέσματα των εργασιών τους ήταν μοναδικά.
    Οι εργασίες τύπου project πρέπει να θέτουν ερωτήματα που δεν απαντώνται με μία αντιγραφή κι επικόλληση. Θα πρέπει να αξιοποιούν εργαλεία και να καινοτομούν. Διαφορετικά είναι χάσιμο χρόνου. Τα εργαλεία δεν είναι απαραίτητο να είναι ψηφιακά. Απαραίτητο είναι να δημιουργείται διάλογος, ανοιχτά ερωτήματα που οδηγούν το μαθητή να πάρει ενεργητικό ρόλο, να εκφράσει την άποψη του και κυρίως να μάθει να τον τεκμηριώνει.
    Μία ενδιαφέρουσα πρόταση 10 χρόνια πριν… http://users.sch.gr/popiardv/blog/?page_id=95

  4. Ο/Η mcsotos λέει:

    Ένας απολογισμός του καταστροφικού για την εκπαίδευση σχολικού έτους 2011-2012, του Μιχάλη Παπαδόπουλου

    Η ερευνητική εργασία (Project)
    Στο ίδιο μήκος κύματος αοριστίας και προχειρότητας το νέο αντικείμενο «Ερευνητική Εργασία- Project» που αιφνιδιάζει τους περισσότερους διδάσκοντες αφού μόνο «λίγοι και εκλεκτοί» είχαν την τύχη να ακούσουν την επιμόρφωση. Και μπορεί σε επίπεδο θεμάτων και ιδεών όλοι λίγο πολύ να προσφέραμε με την έμπνευσή μας, όμως στο πρακτικό μέρος πολλοί αν όχι οι περισσότεροι δεν τηρήσαμε σχεδόν τίποτα από όσα όριζαν οι οδηγίες. Τα θέματα επιλέγονταν κατά κύριο λόγο από τους εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές απλά ακολουθούσαν τις οδηγίες. Το κύριο μέρος της εργασίας γινόταν στο σπίτι σε βάρος των υπόλοιπων μαθημάτων και του ελεύθερου χρόνου των παιδιών. Το διαδίκτυο και κυρίως το Wikipedia έγινε ο αχώριστος οδηγός κάθε μαθητή. Τώρα αν η «αντιγραφή- επικόλληση» θεωρείται ερευνητική σκέψη και άνοιγμα των ενδιαφερόντων και των γνωστικών οριζόντων των μαθητών , θα μου επιτρέψετε να έχω τις επιφυλάξεις μου.
    Και ενώ θεωρητικά η διασταύρωση θεωρητικών και θετικών επιστημών προβλήθηκε ως η σημαία του «Νέου Σχολείου», στην « Ερευνητική Εργασία οδήγησε σε συμβατικότητες και στην επιφανειακή γνώση σε βάρος της ουσιαστικής ερμηνείας . Για παράδειγμα όταν ερευνάς ένα θέμα όπως η τροφή και «τσιμπάς» λίγο από Χημεία, Βιολογία, Κοινωνιολογία, Ιστορία σε ένα ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο για μαθητές και εκπαιδευτικούς θα σε οδηγήσει μαθηματικά σε μια επιφανειακή περισσότερο οικολογικού περιεχομένου ερμηνεία του επισιτιστικού προβλήματος και λιγότερο πολιτική και οικονομική.

    http://www.alfavita.gr/artro.php?id=64195

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 966 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Μαΐου 2012
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Απρ.   Ιον. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 348,895 hits
Αρέσει σε %d bloggers: