Έρευνα δράσης

Πολλές φορές οι επιμορφωτές στα εκπαιδευτικά σεμινάρια κινούνται αποκλειστικά σε θεωρητικό πλαίσιο, αποκομμένο τελείως από τη σχολική πραγματικότητα. Λογικό είναι οι επιμορφούμενοι να διαμαρτύρονται. Δεν είναι δυνατόν να θεωρητικολογείς συνέχεια και να μην αναφέρεις κάποιο παράδειγμα: καταντάς δυσνόητος.

Ωστόσο, από ένα σημείο και μετά, θεωρώ δικό μας έργο να ανακαλύψουμε πώς εφαρμόζονται οι ποικίλες παιδαγωγικές θεωρίες, να τις τροποποιήσουμε ή ακόμα και να διατυπώσουμε νέες βάσει των δικών μας εμπειριών. Μπορεί οι θεωρητικοί να έχουν καλύτερη θεωρητική κατάρτιση, αλλά δεν μπορούν να την εφαρμόσουν με το ίδιο εύκολα με μας.

Φυσικά, οι προτάσεις μας πρέπει να έχουν κάποια εμπειρική επιβεβαίωση, η οποία να στηρίζεται σε μεθοδολογικά εργαλεία αποδεκτά από την επιστημονική κοινότητα. Επειδή δεν μπορούμε να πραγματοποιήσουμε πειράματα ή έρευνες πεδίου, ο πιο πρόσφορος τρόπος είναι η έρευνα δράσης. Ουσιαστικά πρόκειται για μια διδασκαλία που υπόκειται σε εξονυχιστικό έλεγχο. Ο εκπαιδευτικός-ερευνητής, αφού εφαρμόσει μια καλοσχεδιασμένη διδασκαλία, συλλέγει δεδομένα, προκειμένου να την ελέγξει, από ποικίλες πηγές —π.χ., έργα των μαθητών, συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, ημερολόγια, κ.ά.—. Στη συνέχεια, επεξεργάζεται τις πληροφορίες προσπαθώντας να την αξιολογήσει. Ανάλογα με τα συμπεράσματα τροποποιεί τη διδασκαλία του, την οποία ελέγχε ξανάι, επαναλαμβάντας τα προηγούμενα στάδια.

Πρόκειται για μια επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία. Ωστόσο, τ’ αγαθά κόποις κτώνται. Εφαρμόζοντάς την φτάνεις σε απίστευτη συνειδητοποίηση των πραγματικών αποτελεσμάτων της διδασκαλίας σου, βελτιώνεις την πρακτική σου, ενώ σου δίνει τη δυνατότητα οι προτάσεις σου να μην μπορούν εύκολα να απορριφθούν από τους θεωρητικούς. Μπορεί επομένως να γίνει αφετηρία έξοχων συζητήσεων ανάμεσα σε μας και την πανεπιστημιακή κοινότητα.

Αναρτήθηκε στις Απόψεις
6 comments on “Έρευνα δράσης
  1. Ο/Η eleni bousia (@elenired) λέει:

    Φτάνει, βέβαια, η πανεπιστημιακή κοινότητα να είναι έτοιμη να ακούσει.

  2. Ο/Η Maria Palaska (@MariaPalas) λέει:

    φτάνει, βέβαια , να ξαναγίνει επιμόρφωση…..

  3. Δε διαφωνώ, αλλά… Η έρευνα δράσης προϋποθέτει ένα στοιχειώδες υπόβαθρο επιστημοσύνης, και (όπως σωστά επισημαίνεις) συστηματική εργασία και επένδυση χρόνου και κόπου. Για το λόγο αυτό, ενδεχομένως να μην προσφέρεται για εκπαιδευτικούς που έχουν μάθει να «επιμορφώνονται» με μασημένη τροφή.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Απριλίου 2012
Δ T Τ T Π S S
« Mar   May »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,428 hits
Αρέσει σε %d bloggers: