Τα πολλά τεστ

Φανταστείτε μία τάξη στην οποία οι μαθητές γράφουν κάθε βδομάδα τεστ, με την εξεταστέα ύλη να περιλαμβάνει πολλές ενότητες. Είναι υποχρεωμένοι να διαβάζουν καθημερινά πολλές ώρες για να γράψουν καλά. Οι ώρες της τηλεόρασης, του παιχνιδιού, του υπολογιστή, των παιχνιδομηχανών — λόγω φόρτου εργασίας— έχουν περιοριστεί σημαντικά. Είμαι σίγουρος πως κάθε γονιός αυτήν τη στιγμή σκέφτεται: «Η τέλεια τάξη!».

Λάθος! Πληθώρα ερευνών το αποδεικνύει. Τα πολλά τεστ στο τέλος των ενοτήτων δε βελτιώνουν τη μάθηση των μαθητών. Γιατί; Επειδή δεν υπάρχει τέλεια διδασκαλία· δε μαθαίνουν όλοι. Κάποιοι θα αποτύχουν. Ο δάσκαλος των πολλών τεστ θα το ανακαλύψει στο τέλος της ενότητας. Τι θα κάνει τότε; Θα την επαναλάβει; Όχι, μιας και η ύλη δε θα βγει. Ως συνήθως, θα τα ρίξει στους μαθητές· στην ανοησία τους, στη ραθυμία τους, στην αδιαφορία των γονιών τους. Σε όλους, εκτός από αυτόν.

Πολύ καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα έχουμε αν, αντί να τρελαίνουμε τους μαθητές στα τεστ, χρησιμοποιούμε αυτό που η Παιδαγωγική ονομάζει Διαμορφωτική Αξιολόγηση: Κατά τη διάρκεια του μαθήματος ο εκπαιδευτικός αξιολογεί συνέχεια τους μαθητές έχοντας κατά νου, όχι την τελική βαθμολογία, αλλά τον έλεγχο της πορείας του μαθήματος. Έτσι, βλέπει τα λάθη του και τα διορθώνει. Οι τρόποι με τους οποίους υλοποιείται η Διαμορφωτική Αξιολόγηση είναι πολλοί: Μικρά τεστ, ερωτήσεις, περπατώντας ανάμεσα από τα θρανία και παρατηρώντας τους μαθητές τι κάνουν κ.ά. Ό,τι και να επιλέξει ο εκπαιδευτικός θα δουλέψει, αρκεί να αξιοποιήσει τα δεδομένα που θα συλλέξει.

Θα μου πείτε: «Μα αν είναι καλός στη δουλειά του, δε θα κάνει λάθη!». Θα σας απαντήσω: «Θα κάνει και θα παρακάνει!». Ο καλός δάσκαλος δεν είναι ο αλάνθαστος δάσκαλος· είναι αυτός που βρίσκει τα λάθη του και τα διορθώνει. Τα λάθη δεν μπορείς να τα αποφύγεις. Δεν είμαστε οντότητες στάσιμες· εξελισσόμαστε στην πορεία του χρόνου. Δε φτάνουμε σε ένα σημείο και λέμε: «Ως εδώ! Τα ξέρω όλα!». Αντίθετα, οφείλουμε να βελτιωνόμαστε. Κι ένας πολύ απλός τρόπος είναι η Διαμορφωτική Αξιολόγηση.

Advertisements
Αναρτήθηκε στις Μύθοι
20 comments on “Τα πολλά τεστ
  1. Ο/Η giannisver λέει:

    Πολύ καλό! Και θα μου επιτρέψεις να το «κλέψω»!

  2. Ο/Η mcsotos λέει:

    Πάνω που έλεγα να βάλω τεστ στη γλώσσα, στην ιστορία και στη γεωγραφία…
    Θα το ξανασκεφτώ.

  3. Ο/Η yannism λέει:

    Να το ξανασκεφτείς! Πού είναι η Ιστορία; Πού είναι τα Θρησκευτικά; Όλα εγώ πρέπει να τα λέω…

    Και σε μια βδομάδα όλα. Στη σειρά. Το ένα πίσω από το άλλο.

  4. Εχεις απολυτο δίκιο, το καταλαβαίνω μετά από 20 χρόνια δουλειάς αλλά το πρόβλημα είναι ότι στο γυμνάσιο όλα είναι τόσο διαφορετικά…

    • Ο/Η yannism λέει:

      Αθηνά,

      το πρόβλημα δεν είναι τι κάνουν στο Γυμνάσιο, αλλά αν είναι σωστά αυτά που κάνουν. Με τα πολλά τεστ δε μαθαίνεις. Με τη διαμορφωτική αξιολόγηση μαθαίνεις. Είναι ο πιο απλός τρόπος για να βελτιώσουμε τη διδασκαλία μας.

  5. Ο/Η Mamma El λέει:

    Χτύπησες ευαίσθητο σημείο. Σχεδόν έτσι είναι η δασκάλα της κόρης μου.
    Αντί να τους εξετάζει προφορικά-ή έστω με ερωτήσεις-στα μαθήματα της ιστορίας και των θρησκευτικών, βάζει τα παιδιά να γράφουν τεστάκια!!!!! Να βάζει τεστ η δασκάλα τους, δεν αντιλέγω αλλά στο τέλος κάθε ενότητας και σωστά. Όχι γράφουμε κάθε φορά το μάθημα και μόλις τελειώσει η ενότητα αντί να τους δίνει ερωτήσεις-όπως κάνει ο δάσκαλος του άλλου τμήματος-να τους βάζει να γράψουν το τεστ αξιολόγησης-σαν διαγώνισμα-που έχει μέσα στο βιβλίο ιστορίας!!!!! Μάλλον βαριέται θα πω εγώ!!! Εσείς;

    • Ο/Η mcsotos λέει:

      Πολύ ενδιαφέρον. Κι εγώ πολλές φορές βάζω μία ερώτηση για να την απαντήσουν στο τετράδιο καθημερινού ελέγχου αλλά εστιάζω κυρίως στη γραπτή έκφραση και ακόμα πιο εστιασμένα στον επιχειρηματολογικό λόγο. Δυστυχώς δεν έχουμε άλλες ευκαιρίες για να τον ασκήσουμε.
      Πολλές φορές, δυστυχώς, για πάρα πολλούς λόγους οι εκπαιδευτικοί καταφεύγουν σε τέτοιου είδους τεχνάσματα ως διαχείριση τάξης, γονέων, διευθυντή/ντριας. Scripta manent.
      Από την άλλη μεριά πέρσι είχα Ε’ και μία μητέρα που μου έκανε παρατηρήσεις διότι δεν επέμενα να μάθουν οι μαθητές μου κάθε κορφοβούνι, πράγμα που ήταν εκτός πλαισίου διδασκαλίας της γεωγραφίας σύμφωνα με τα Αναλυτικά Προγράμματα, βιβλία δασκάλου δηλ. εγχειριδίων και οδηγών για τη διδασκαλία της γεωγραφίας.
      Δυστυχώς υπάρχει μία κακοποιημένη εφαρμογή της διδακτικής των γνωστικών αντικειμένων αλλά παράλληλα και μία πίεση από τους κοινωνικούς «παράγοντες» της μάθησης, όπως οι γονείς, που βασίζεται στην αρχή «πώς διδάχτηκα».
      Κάποια στιγμή θα ήθελα να συμφωνήσουμε ότι διδάσκουμε παιδιά και όχι γνωστικά αντικείμενα. Πιθανά τότε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.

      • Ο/Η Mamma El λέει:

        Μα ούτε έστω μία ερώτηση δεν τους βάζει. Απλά τους λέει να γράψουν το μάθημα. Δηλαδή όοοοολο το μάθημα που είχαν. Και αυτό γίνεται σχεδόν κάθε φορά που έχουν ιστορία, θρησκευτικά ή μελέτη!!!! Ναι, μελέτη περιβάλλοντος. Τους λέει να μαθαίνουν απ’ έξω το «Αξίζει να διαβάσω» και μετά τους βάζει τεστ!!!!!
        Πχ προχθές η κόρη μου είχαν για την Αθηναϊκή Συμμαχία στην Ιστορία (υπενθυμίζω πηγαίνει τετάρτη τάξη) και όταν την ρώτησα πως τα πήγε στο μάθημα, γιατί είχε δυσκολία στο να το μάθει, μου είπε ότι το έγραψαν και της έβαλε Α΄!!!!

  6. Ο/Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ λέει:

    Eξαιρετικό το άρθρο και τόσο αληθινό. Αρκεί να εκπαιδεύσουμε τους γονείς και τους ανώτερους για να μην αναφερθώ και σε συναδέλφους συχνά……

  7. Ο/Η yannism λέει:

    Προφανώς, το κάνει για να ελέγχει όλα τα παιδιά κάθε μέρα. Μου φαίνεται βάρβαρο. Βέβαια δεν ξέρω πώς ακριβώς υλοποιείται. Έτσι, δεν έχω ξεκάθαρη γνώμη.

  8. Ο/Η yannism λέει:

    Mamma El,

    αφού πήρε Α΄ τι παραπονιέσαι; Αν δηλαδή είχε πάρει Γ, τι θα έκανες;

    Σοβαρά τώρα η δασκάλα βρίσκει χρόνο να παραδώσει το παρακάτω μάθημα;

    Ειλικρινά δεν ξέρω τι να σου πω. Αυτά που γράφεις δεν τα έχω ξανακούσει… Της δασκάλας της έχεις πει το παράπονό σου;

    • Ο/Η Mamma El λέει:

      Ξέρω ότι δεν τα κοιτάζει και πολύ τα γραπτά τους. Γιατί; Υπάρχουν σημαντικά ορθογραφικά λάθη που ούτε καν μπαίνει στον κόπο να τα διορθώσει. Η κόρη μου είχε γράψει και ολόκληρη φράση λάθος-εντελώς διαφορετικά πράγματα από ότι έγραφε το βιβλίο-και παρόλα αυτά της έβαλε Α……. Περίπου ίδια περιστατικά μου έχουν περιγράψει κι άλλοι γονείς.
      Ορθογραφία γράφουν περίπου 2-3 φορές το μήνα!!!!!! Πως να μάθουν μετά τα παιδιά να γράφουν σωστά τις λέξεις;

  9. […] από: Ars Longa Vita Brevis Rate this: Share this:EmailFacebookTwitterLike this:LikeBe the first to like this […]

  10. Ο/Η mcsotos λέει:

    mamaEl, η μόνη συμβουλή που μπορώ να σου δώσω:

    … Μην θέλεις να πας σχολείο γιε μου. Πάμε σε ένα βιβλιοπωλείο καλύτερα ή στο διαδίκτυο ή βόλτα στην φύση ή όπου αλλού θα καταλάβεις πως δουλεύει ο κόσμος. Στην πορεία θα έχεις καλούς δασκάλους (όπως φέτος) και κακούς δασκάλους. Αυτοί θα είναι μέσα στο σχολείο, στο σπίτι και όπου αλλού σταθείς. Αρκεί να μάθεις πως να μαθαίνεις από οποιονδήποτε. Όσο πιο μεγάλος όμως γίνεσαι τόσο λιγότερο ακούς τι λέει κάποιος και περισσότερο εξετάζεις τι είναι στα αλήθεια….
    πηγή: http://alexanderchalkidis.com/blog/?p=4316

  11. Ο/Η Mamma El λέει:

    Στη μία και μοναδική συγκέντρωση που έκανε της είπαμε μερικά πράγματα, της εκφράσαμε κάποια παράπονα αλλά δεν απάντησε με σαφήνεια…… Τι να πούμε περαιτέρω;

  12. Ο/Η yannism λέει:

    Mamma El,

    μάλλον έμπλεξες… Κατ’ αρχάς το περίμενα ότι δε θα τα διορθώνει· είναι αδύνατον. Αν το μόνο που κάνει στην ορθογραφία είναι αυτές οι 2-3 φορές τον μήνα… Βέβαια υπάρχουν και ασκήσεις για την ορθογραφία. Δεν ξέρω αν τις κάνει.

  13. Ο/Η ΒΑΣΩ λέει:

    Έψαχνα εδώ και καιρό να διαβάσω κάτι σχετικό με τα σχολικά τεστ.
    Έχω ακριβώς την ίδια άποψη και έχω καταλήξει στα ίδια συμπεράσματα. Τα τεστ, ιδίως του δημοτικού όπου ισχύει ο ίδιος κανόνας δηλαδή μετά το τέλος της κάθε ενότητας γράφεται ένα επαναληπτικό τεστ, δεν προσφέρουν τίποτα παρά μόνο επιπλέον άγχος στα παιδιά και στους γονείς. Τα αποτελέσματα δεν αξιολογούνται όπως θάπρεπε. Π.χ. ένα παιδί που είναι κάθε μέρα διαβασμένο στα γραπτά τεστ δεν αποδίδει ανάλογα. Κάτι δεν σημαίνει αυτό σε σχέση με την διατύπωση του γραπτού λόγου; Και το αντίστροφο βεβαίως. Παιδιά που δεν συμμετέχουν, έτσι όπως θάθελε ο δάσκαλος, στα γραπτά τεστ τα πάνε πολύ καλύτερα. Γιατί άραγε;
    Και όταν φαίνεται ότι το σύνολο των μαθητών δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα, επαναλαμβάνεται το μάθημα; Ποτέ! Απλώς πετιέται πάλι η μπάλα στους γονείς, να φροντίσουν να καλύψουν τα κενά των παιδιών και βέβαια κανείς δεν σκέφτεται αν ο γονιός έχει τις γνώσεις ή, έστω ότι τις έχει, αν έχει την ικανότητα να τις μεταφέρει με επιτυχία στο παιδί. Καμμία αξιολόγηση προς καμμία κατεύθυνση.
    Απλώς είναι το άλλοθι του δασκάλου/καθηγητή για την βαθμολογία.
    Έτσι όμως τα παιδιά από τα 8 τους χρόνια μέχρι τα 25 και βάλε έχουν μόνο ένα σκοπό, όσον αφορά τη σχολική τους καριέρα: Να γράψουνε καλά στα τεστ. Όχι να κατανοήσουν αλλά να ξεπεράσουν με επιτυχία μία συνεχή δοκιμασία. Για κατανόηση, κουβέντα.
    Το αναλυτικό πρόγραμμα του δημοτικού δεν αναφέρει πουθενά ότι πρέπει να γράφονται τόσο συχνά τεστ. Βέβαια και να το ανέφερε δεν σημαίνει ότι είναι και η τέλεια εκπαιδευτική-παιδαγωγική μέθοδος.
    Μήπως θάπρεπε οι γονείς ν’ αρχίσουμε να απαιτούμε το κάτι διαφορετικό; Οι εκπαιδευτικοί δεν τολμάν από μόνοι τους αφού «έτσι κάνουν όλοι».
    Μήπως να στηνόταν ένας τοίχος στο facebook να βλέπαμε και την άποψη των γονιών και την άποψη των εκπαιδευτικών, με κάποιον τρόπο να απαιτήσουμε ώστε να πάψει να ισχύει αυτό το καθεστώς;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Ιανουαρίου 2012
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Δεκ.   Φεβ. »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 354,482 hits
Αρέσει σε %d bloggers: