Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη: Χρίστος Τσολάκης. Στα Άκρα;

Σίγουρα όχι. Απλά όταν την παρακολούθησα …ενθουσιάστηκα και σας την παραθέτω.

Ο κ. Τσολάκης μας χαρίζει πολλές κι επίκαιρες ατάκες για την εκπαίδευση.

…Ο δάσκαλος που έμαθε τα παιδαγωγικά από ένα βιβλίο είναι ανεπαρκής. Εφαρμόζει βιβλία. Ο δάσκαλος που έχει παιδεία βρίσκει νέους τρόπους κι επικοινωνεί καλύτερα με τα παιδιά. Εμπνέει και τα οδηγεί….

Ας παρακολουθήσουμε ένα ελληνικό βίντεο που «ξεσκονίζει» θέματα Παιδείας με αγάπη για την  Παιδεία, για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς. Δεν μιλά για Νέες Τεχνολογίες αλλά μήπως και οι Νέες Τεχνολογίες, ή όπως αλλιώς τις ονομάζουμε, ουσιαστικά θέτουν την παιδαγωγική και τη διδακτική ως βασικές έννοιες της διδασκαλίας;

Να ευχαριστήσω το Γιάννη Μεντεσίδη που ανάρτησε το βίντεο που έψαχνα και το «έκλεψα» από αυτόν😉

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις Απόψεις, Εκπαίδευση, video
8 comments on “Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη: Χρίστος Τσολάκης. Στα Άκρα;
  1. Πολύ ενδιαφέρουσα η συνέντευξη σου Χρίστου Τσολάκη. Συμφωνώ απόλυτα με τον τίτλο της ανάρτησης, Σωτήρη.
    Πάντως πιστεύω ότι μιλά για Νέες Τεχνολογίες, χωρίς να αναφέρεται σε αυτές άμεσα. Λέει ότι «Ο δάσκαλος που έχει παιδεία βρίσκει νέους τρόπους κι επικοινωνεί καλύτερα με τα παιδιά. Εμπνέει και τα οδηγεί…». Μέσα στους «νέους τρόπους» θεωρώ ότι είναι και οι ΤΠΕ. Σίγουρα δεν είναι μόνο οι ΤΠΕ, αλλά είναι και αυτές. Κι αν αυτά τα εργαλεία μπορούν να βοηθήσουν ένα δάσκαλο να εμπνεύσει και να οδηγήσει… τότε σίγουρα μιλάει και για αυτές…

  2. Ο/Η Γιάννης λέει:

    Είχα την τύχη, να τον έχω δάσκαλο για λίγα μαθήματα στο διδασκαλείο «Δημήτρης Γληνός». Η αγάπη του για τους εκπαιδευτικούς, την εκπαίδευση, τα παιδιά ,τεράστια. Μεγάλη προσωπικότητα. Πάντα στη διδασκαλία του η αίθουσα ήταν γεμάτη και επικρατούσε απόλυτη ησυχία. Σε συνέπαιρνε με το λόγο του . Μπορεί όντως στις ομιλίες του να μην κάνει λόγο για ΤΠΕ αλλά πιστεύω κι εγώ ότι ο εκπαιδευτικός στον οποίο αναφέρεται , στη σημερινή εποχή, πρέπει να έχει στη φαρέτρα του και τις ΤΠΕ,οι οποίες βοηθούν αποτελσματικότερα την καθημερινή διδακτική πρακτική.

  3. Ο/Η mcsotos λέει:

    Γρηγόρη και Γιάννη,
    Συμφωνώ απόλυτα και με τους δυο σας αλλά έχω γνωρίσει πολλούς ενδιαφέροντες δάσκαλους και δασκάλες που ενώ έχουν μαύρα μεσάνυχτα από ΤΠΕ είναι απλά καταπληκτικοί. Επίσης έχω γνωρίσει, διαδικτυακά,την εργασία συναδέλφων που κακοποιούν την παιδαγωγική και τη διδακτική. Μερικές φορές παίρνουν και βραβεία. Αριστεία. Δημοσιότητα. Και τότε… το χάσαμε το «παιχνίδι» πατριώτη.
    Ας κάνουμε μία υπόθεση… Τι συμπέρασμα βγάζετε από την παρακάτω εικόνα για το παιδαγωγικό κλίμα και τις διδακτικές προσεγγίσεις; Ποιες στάσεις αναπτύσσονται; Σε τι διαφέρει από μία συνηθισμένη τάξη;
    Το σχολείου του μέλλοντος

  4. Ο/Η Γιάννης λέει:

    Φίλε Σωτήρη,
    Η απουσία του βιβλίου είναι εμφανής.Το ατομικό laptop μου δημιουργεί την αίσθηση πώς οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι με τις τεχνολογίες.Είναι άραγε;Βέβαια η διάταξη των θρανίων με μέτωπο στο δάσκαλο παραπέμπει και πάλι σε μετωπική διδασκαλία . Δηλαδή, το στερεότυπο του δασκάλου, ο οποίος μπροστά στους μαθητές έχει ρόλο μεταδότη. Ο ένας μαθητής πίσω από τον άλλο, σε τι να διαφέρει η εικόνα από το παλιό σχολείο; Mπορεί ο υπολογιστής να ανατρέψει αυτό το κλασικό σχήμα διδασκαλίας; Λέω πώς όχι.Μπορεί να λειτουργήσει η ομαδική διδασκαλία;Μπορούν να αναπτυχθούν συνεργατικές δεξιότητες, δεξιότητες αναστοχασμού της ομάδας; Μπορεί να καλλιεργηθεί η δημιουργικότητα, η αποκλίνουσα σκέψη τους;Πώς;O δάσκαλος ρωτά και ο μαθητής απαντά; Απίθανο μου φαίνεται, όπως τους βλέπω….
    O δάσκαλος πρέπει να υπερβεί το στερεότυπό του και να περάσει σε ένα ρόλο υποβοηθητικό με το μαθητή στο κέντρο μιας διερευνητικής διδασκαλίας.Είναι στο σχεδιασμό του δασκάλου τέτοιου είδους διδακτικές προσεγγίσεις;
    Τι κλίμα επικρατεί άραγε; Βοηθά το μαθητή να αναπτύξει δεξιότητες ώστε να καταστεί ικανός/ή να συνεργάζεται,να σέβεται τον άλλο,να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να μοιράζεται,να ανακοινώνει τις απόψεις του ,να λύνει τις διαφορές του με διάλογο,να ψάχνει, να σχεδιάζει(πχ.εννοιολογικούς χάρτες),να χαίρεται τη συνεργασία του και να αποτελεί η εργασία του πηγή χαράς για τον/την ίδιο/α;Εντέλει να βοηθηθεί ώστε να αναπτύξει, όσο γίνεται,ολόπλευρα την προσωπικότητά του.
    Σε μια κατά μέτωπον διδασκαλία, εύκολα καλλιεργείται η νωθρότητα…
    Κι αν όλα όσα αναφέρω πιθανόν να μην ισχύουν στην τάξη που βλέπω, γιατί στο χώρο απουσιάζει οποιαδήποτε δημιουργική δραστηριότητα των μαθητών; Τοίχοι άψυχοι, χωρίς ίχνος ανθρώπινης παρέμβασης; Λείπει η χαρά της δημιουργίας, από την εικόνα.Ή κάνω λάθος;
    Ελπίζω να μην έγινα κουραστικός…

  5. Ο/Η eirinik λέει:

    Βλέποντας τη φωτογραφία σκέφτομαι …έτσι άραγε είναι η εισαγωγή και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση; Αυτό περιμένουν κάποιοι να δουν για να στηρίξουν την άποψή τους ότι οι υπολογιστές δεν έχουν να προσφέρουν κάτι καινούριο στη σχολική πραγματικότητα αλλά μάλλον ζημιά να της κάνουν….δεν είναι τα ατομικά laptop αυτά που θα εντάξουν τις ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πραγματικότητα .Η ένταξή τους ως εργαλείο στην εκπαιδευτική πραγματικότητα έχει σκοπό να συμβάλει στο να συνεργάζονται και να επικοινωνούν οι μαθητές αλλά και όλοι όσοι εμπλέκονται σε αυτή, να σκέφτονται και να οργανώνουν τις σκέψεις τους , να δημιουργούν και να εκφράζονται μέσα από τις δημιουργίες τους, να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν και να νιώθουν υπεύθυνοι υιοθετώντας τη σωστή συμπεριφορά στο διαδίκτυο και σε όλα αυτά ο δάσκαλος θα είναι βοηθός και εμψυχωτής.Η χρήση τους στοχεύει στο να αναπτύξουν δεξιότητες και μεταδεξιότητες ανώτερου επιπέδου πέρα από απλές γνωστικές δεξιότητες.Κάπως αλλιώς λοιπόν φαντάζομαι την αξιοποίησή τους από αυτό που βλέπω στην εικόνα… την ανανεωμένη μετωπική διδασκαλία….

  6. Ο/Η mcsotos λέει:

    Πολλές φορές θεωρούμε ότι αν αγοράσουμε μία Φερράρι … θα γίνουμε οδηγοί φόρμουλα 1 ξεχνώντας βέβαια ότι χρειάζεται ταλέντο, εκπαίδευση, φυσική κατάσταση, διαρκή οικονομική υποστήριξη. Αν το επεκτείνουμε λίγο περισσότερο θα δούμε ότι πολλά από τα επιτυχημένα μέτρα που εφαρμόστηκαν την προηγούμενη δεκαετία απέτυχαν λόγω κακού σχεδιασμού. Από τα 5000-6000 δημοτικά σχολεία δημιουργήθηκαν εργαστήρια στα 2000 κάπου στο 2001. Η απουσία σχεδιασμού αξιοποίησης τους τα ακύρωσε. Όχι όλα φυσικά αλλά πολλά από αυτά. Τα περισσότερα αξιοποιήθηκαν στη διδασκαλία ΝΤ στο ολοήμερο σχολείο.Το 2006 παραδόθηκαν τόσα νέα βιβλία. Έγιναν σεμινάρια, κόστους 160.000.000 €, για τη χρήση τους. Ποιος/α δάσκαλος/α, που δεν έχει ασχοληθεί με τις συγκεκριμένες διδακτικές προσεγγίσεις, μπορεί να αξιοποιήσει σωστά τα βιβλία της γλώσσας και των μαθηματικών κλπ; Να μην επικαλεστώ τα netbook και φέτος τα φορητά εργαστήρια σε σχολεία που έχουν 3 ορόφους ή 3 κτίρια…
    Προσωπικά εκτιμώ ότι αρχικά βρίσκεται η προσωπική φιλοσοφία του εκπαιδευτικού. Αυτή καθορίζει σε μεγάλο μέρος του παιδαγωγικού κλίματος που θα επικρατήσει στην τάξη αλλά και της διδακτικής προσέγγισης. Ποιους αυριανούς πολίτες θα «προετοιμάσεις»;
    Ακολουθεί η παιδαγωγική θεωρία. Πάνω σε ποιες αρχές θα βασιστείς για να διδάξεις, πώς; Θα προσθέσω ότι πολλές φορές θεωρούμε ότι ακολουθούμε μία διαφορετική θεωρητική προσέγγιση από αυτή που εφαρμόζουμε στην τάξη. Τραγικό παράδειγμα η φωτογραφία από αυτό το σχολείο που ανάρτησα.
    Τέλος θα προσθέσω τη διδακτική προσέγγιση ή οποία θα πρέπει να συνάδει με τη φιλοσοφία και τη θεωρία. Αυτό όμως αποτελεί και το σημείο μηδέν της ελληνικής εκπαίδευσης. Δυσκολευόμαστε πολύ να υλοποιήσουμε τη φιλοσοφία μας και την θεωρία μας και γι αυτό θεωρώ ότι γινόμαστε μάρτυρες τραγελαφικών καταστάσεων. Να σημειώσω ότι έχω γνωρίσει εκπαιδευτικούς που εφαρμόζουν με μεγάλη επιτυχία π.χ. το εποικοδομητισμό. Έχει πέσει στην αντίληψη μου σχολείο (ιδιωτικό) που έχει ξεφύγει εδώ και πολλά χρόνια από το συμπεριφορισμό.
    Θα μπορούσε να θεωρηθεί η χρήση του στυλό τεχνολογική επανάσταση;
    Θα μπορούσε να θεωρηθεί η χρήση του στυλό διδακτική προσέγγιση;
    Έτσι και οι ΤΠΕ είναι ένα εργαλείο. Η Μαρία με αφορμή το icreate έκανε ένα μπλογκ. Ασχολήθηκε με τους 4 λογοτέχνες. Χρειαζόταν το μπλογκ για να το κάνει; Προφανώς όχι. Το μπλογκ έδωσε στην τάξη της Μαρίας την επικοινωνιακή διάσταση αφενός να εξερευνήσουν με «hands on project» ένα νέο μέσο, να αποκτήσουν τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες τον 21ο αιώνα, αλλά και να εκπαιδευτούν στις ποικίλες αποχρώσεις της γλωσσικής επικοινωνίας και από καταναλωτές να γίνουν δημιουργοί.
    Τώρα κάποιοι άλλοι συνάδελφοι αξιοποιούν το μπλογκ για να αναθέσουν εργασίες και να κοινοποιήσουν υπερσυνδέσμους. Θα πρέπει να τους ευχαριστήσω θερμά για τη βοήθεια που μου προσφέρουν ως προς τις πηγές αλλά προσωπικά θεωρώ ότι οι μαθητές παραμένουν καταναλωτές. Οι μαθητές μπορεί να αποκτούν κάποιες δεξιότητες αλλά δεν συνδιαμορφώνουν στάσεις.
    Σίγουρα έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Ιουνίου 2011
Δ T Τ T Π S S
« May   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,441 hits
Αρέσει σε %d bloggers: