Αριστεία

Τον τελευταίο μήνα, ως εκπαιδευτικοί, δεχτήκαμε τουλάχιστον 3 προσκλήσεις για να συμμετάσχουμε σε διαγωνισμούς για την επιβράβευση της καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό που με ενοχλεί όμως είναι χωρίς να λέγεται αλλά «υπονοείται» ότι κυρίαρχο συστατικό των καινοτόμων δράσεων αποτελεί η αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων. Κάποιος/α που χρησιμοποιεί διαφορετικά εργαλεία δεν μπορεί να παράξει καινοτόμες δράσεις; ή αποτελεί καθημερινή πρακτική η ενσωμάτωση των ΤΠΕ στο ελληνικό σχολείο;

  1. Αριστεία και καινοτομία, από το Υπουργείο Παιδείας.
  2. Πρωτοπόροι δάσκαλοι, από την Microsoft.
  3. e-learning awards από το European Schoolnet.

Η ένσταση μου έγκειται στο τι τελικά μπορούμε  ή τι επιβάλλεται να θεωρήσουμε ως σχολική καινοτομία. Αν κάνουμε τη δουλειά μας είναι σχολική καινοτομία;

Στα e-Learning awards πέρασα αρκετό χρόνο μελετώντας τα και διαπίστωσα ότι η καθόλα συμβατική εργασία προτείνεται ως καινοτόμα. Δε θα ήθελα να μπω σε λεπτομέρειες αλλά αν τα διατρέξετε με μία ελαφριά ανάγνωση θα διαπιστώσετε ότι τουλάχιστον δύο εργασίες είναι αυτοτελή γνωστικά αντικείμενα. Φανταστείτε ένα κουλουρά από τη Θεσσαλονίκη να επιζητά αριστείο… μα αυτή είναι η δουλειά του… Σε καμιά περίπτωση δε αναζητώ την παρθενογένεση, πώς άλλωστε αυτό θα ήταν δυνατό, σε ένα κόσμο που επικοινωνεί και συνεργάζεται με ταχύτητα αρκετών Mbps.

Καινοτόμα είναι η κ. Moleihi Sekese. Ζει στο Λεσότο στην Αφρική και εφαρμόζει τις ΤΠΕ σε ένα σχολείο που δεν έχει ηλεκτρικό!!!

Ξεκίνησε μία έρευνα για τα απειλούμενα ενδημικά φυτά και οι μαθητές/τριες αξιοποίησαν τα κινητά τηλέφωνα των γονιών τους… λάμβανε μηνύματα μέχρι τις 12 τη νύχτα.

Μαγείρεψαν οι μαθητές/τριες για να μαζέψουν χρήματα και να πάνε στο internet cafe και να αναρτήσουν άρθρα στο ιστολόγιο.

Οι δάσκαλοι του σχολείου έφερναν φορτισμένα laptops στο σχολείο για να φτιάξουν έντυπα σχετικά με την προστασία των απειλούμενων φυτών.

Συγκέντρωσαν χρήματα για να πάνε σε βοτανικό κήπο και να τραβήξουν ταινία έτσι ώστε να είναι σε θέση να δημιουργήσουν το δικό τους βοτανικό κήπο. Όταν είχαν κενά μπορούσαν να ξαναδούν το βίντεο και διορθώσουν τα λάθη τους.

Το παραπάνω άρθρο το είδα στο ιστολόγιο της Cool Cat Teacher και με έβαλε σε σκέψεις.

  • Πόσοι συνάδελφοι εφαρμόζουν καινοτόμες πρακτικές; Πρακτικές που αλλάζουν τον τρόπο που μαθαίνουν κι ενισχύουν τα παιδιά ή ακόμα καλύτερα ανατρέπουν τις πρότερες γνώσεις.
  • Πόσοι από αυτούς έχουν την ελάχιστη πιθανότητα να αναγνωριστεί η προσπάθειά τους; Γιατί όλο και κάποιος θα βρεθεί να τους αποκαλέσει προσκυνημένους!! για τελείως άσχετους λόγους.
  • Πόσο διαφέρουν τα περισσότερα σχολεία από αυτό του Λεσότο; Επειδή έχουμε ρεύμα; Μερικές φορές δεν έχουμε χρήματα να πληρώσουμε το ρεύμα.

Και ο/η εκπαιδευτικός γράφει την πορεία του. Μερικοί αχνά, άλλοι πιο έντονα. Δυστυχώς οι ιδιαίτερες συνθήκες δεν πρόκειται ποτέ να καταγραφούν. Ευτυχώς στις μικρές «σχολικές επαναστάσεις» υπάρχουν αυτόπτες μάρτυρες, οι μαθητές.

Υ.Γ. Τα γράφω όλα αυτά έχοντας στο μυαλό μου έναν πολύ σεμνό συνάδελφο που δε θα τον βρείτε υποψήφιο σε κανένα από τα παραπάνω αριστεία. Μπήκε σε μία έκτη τάξη, οι μισοί δεν μίλαγαν ελληνικά, κάποιοι από τους μαθητές του ανήκαν σε συμμορίες, οι δάσκαλοι τσακώνονταν… ποιος δε θα μπει σε αυτή την τάξη. Τόλμησε κι έβαλε τα OLPC XO1. Πρώτη δραστηριότητα να κάνουν chat, περιορισμός: σωστά ελληνικά. Κι εκεί που δεν έγραφαν ελληνικά σκοτώνονταν να γράψουν σωστά. Δεύτερη δραστηριότητα να «παίξουν» τον πολλαπλασιασμό, καταλαβαίνετε το στόχο. Τρίτη δραστηριότητα να φτιάξουν εννοιολογική χαρτογράφηση με το σχετικά πολύ δύστροπο πρόγραμμα. Απλά έκανε τη δουλειά του…

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις Εθνοτεχνολογία
One comment on “Αριστεία
  1. Ο/Η Christos Papandreou λέει:

    Καλέ μου συνάδελφε,
    Είμαι ένας από αυτούς που εδώ και 5-6 χρόνια στέλνουν εργασίες σε διαγωνισμούς. Και φέτος έστειλα στο συγκεκριμένο διαγωνισμό που περιέγραψες. Συνήθως συμμετέχω σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις, όχι τόσο για να μου πούνε μπράβο ή για να δουν τη δουλειά μου, (συνήθως πολλοί λίγοι κοιτάζουν ο ένας τη δουλειά του άλλου, αρκεί να δεις από το site counter που έχεις εγκαταστήσει πόση ώρα βλέπει ένας visitor τη σελίδα σου, έστω και ο κριτής του κάθε διαγωνισμού) αλλά κυρίως ως μια ευκαιρία να μετακινηθώ, να ξεφύγω λίγο από τη ρουτίνα του σπιτιού, να πάω κανά ταξίδι με το έπαθλο και να γνωρίσω νέους τόπους και ανθρώπους. Θα ρώταγε κάποιος: Δηλ. με δικά σου λεφτά, δε μπορείς να πας ταξίδι; Κλασικός ψωρομίζερος δάσκαλος… Και εδώ βρίσκεται το μυστικό του επάθλου που λέγεται ταξίδι, δώρο κτλ. δηλαδή, ένα καρότο που θα κάνει το λαγό να φορτσάρει και να τρέξει, ένα καθαρά εξωτερικό κίνητρο για απόδοση, όπως λέει η γλώσσα της ψυχολογίας της συμπεριφοράς. Αλλιώς, πιστέψτε με, χωρίς έπαθλο δε θα υπήρχε συμμετοχή σε κανέναν διαγωνισμό και κανείς δε θα ενδιαφερόταν!!!

    Θα σου διηγηθώ σύντομα ένα περιστατικό που συνέβη το καλοκαίρι στο σχολείο μου. Οι δασκάλες μας, είχαν κάνει καταπληκτική δουλειά, θεατρικό έργο, σκηνικά, υλικό, πράγματα υπέροχα με τους μαθητές τους. Εγώ απλά, έπαιξα μερικά τραγούδια στο ακκορντεόν μου μαζί με τους μαθητές και σύνδεσα τους υπολογιστές και τον προτζέκτορα, ως ο κομπιουτεράς του σχολείου. Στο τέλος της εκδήλωσης, ένας γονιός, που φυσικά δεν είχε γνώση όλων των παραμέτρων της γιορτής, μου είπε: -Μπράβο, κ.Παπανδρέου, από σένα πέρασε πάλι όλη η γιορτή… Όσο και να προσπάθησα να τον κάνω να καταλάβει ότι η γιορτή ήταν ομαδική και περισσότερο βάρος είχαν ρίξει 0ι συναδέλφισσες, η ιδέα είχε ήδη δημιουργηθεί στο κεφάλι του. Ήδη είχα φτιάξει το μύθο ότι ο Παπανδρέου που παίρνει τα βραβεία και ξέρει και κομπιούτερ τα είχε φτιάξει όλα.
    Ο κουλουράς της Θεσσαλονίκης και οι απόψεις σου για το θέμα αυτό με ευχαρίστησαν, κυρίως για την τιμιότητα και την καθαρότητά τους.

    Το θέμα των διαγωνισμών είναι μια πονεμένη ιστορία και σηκώνει αρκετή συζήτηση. Πάλι κάποιος θα μου έλεγε: Ρε μεγάλε, εσύ δε θα έπρεπε να μιλάς γιατί έχεις πάρει βραβεία… Οπότε αφού έχω πάρει βραβεία, και ακόμη καλύτερες εργασίες να καταθέσω, δε πρόκειται να ξαναπάρω με τη λογική αυτή. Και αυτό ακριβώς συνέβη πριν μερικούς μήνες, όταν κάποια «σπουργιτάκια κελάηδησαν περίεργα» με αποτέλεσμα να χάσω κάποιο έπαθλο-ταξίδι.
    Οι διαγωνισμοί έχουν και τις παρενέργειές τους!!! Ίσως να φθείρουν και το ήθος μας, έως ένα βαθμό…ή να μας αποπροσανατολίζουν από τον πραγματικό σκοπό της εκπαίδευσης.

    Σχετικά με τον φετεινό διαγωνισμό Elearning awards, θα συμφωνήσω απόλυτα. Φυσικά η κουκουβάγια θεωρεί το δικό της παιδί ως το ομορφότερο. Για το λόγο αυτό δε θα κάνω κριτική σε εργασίες, παρά μόνο στο γεγονός ότι «θάφτηκαν» πολύ καλύτερες εργασίες από αυτές που προκρίθηκαν, όχι μόνο Ελληνικές αλλά και από άλλες χώρες.

    Πάντως στο σχολείο που υπηρετώ υπάρχουν συνάδελφοι πολύ καλύτεροι από εμένα, με φοβερές ιδέες και απόψεις, με μεράκι για τη δουλειά τους και κυρίως ΑΘΟΡΥΒΟΙ. Τυχαίνει ο γράφων να έχει ένα bug με τους διαγωνισμούς, αν και όπως λένε, με το βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα, αφού έχει οφεληθεί και το σχολείο με το υλικό που έχει αποκτηθεί από αυτές τις δράσεις.
    Ο καθένας μας γενικά είναι καλός στο είδος του. Άλλος στα ηλεκτρολογικά, άλλη στα θεατρικά, άλλη στα εικαστικά, άλλος στα κομπιουτερίστικα, άλλος στα διοικητικά, άλλος στα συνδικαλιστικά. Δεν είναι όλα τα δάχτυλά μας ίδια!!!!

    Συνάδελφε να είσαι καλά, καλή συνέχεια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Νοεμβρίου 2010
Δ T Τ T Π S S
« Οκτ.   Δεκ. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,441 hits
Αρέσει σε %d bloggers: