Στα θρανία 446 ώρες παραπάνω

Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ

Περισσότερες ώρες από κάθε άλλο μαθητή στις χώρες του ΟΟΣΑ θα κάνουν μάθημα τα ελληνόπουλα από τον Σεπτέμβριο, αφού το πρόγραμμα διδασκαλίας αυξάνεται κατά 40%, στα 800 ολοήμερα σχολεία που θα λειτουργήσουν σε πρώτη φάση πιλοτικά.

Πρόκειται για τις υποχρεωτικές ώρες διδασκαλίας των μαθητών της α’ και της β’ τάξης του δημοτικού, δηλαδή παιδιών 6 έως 8 ετών, που θα κάνουν μάθημα 7 ώρες την ημέρα.

Οπως επισημαίνει ο καθηγητής και ερευνητής Στρ. Στρατηγάκης, «μέχρι τώρα τα παιδιά αυτής της ηλικίας έκαναν μάθημα 5 ώρες κάθε μέρα και τα περισσότερα δυσκολεύονταν ακόμη και να κάθονται τόσες ώρες στο θρανίο. Το πρόγραμμα αλλάζει τώρα και στις υπόλοιπες τάξεις του δημοτικού, έτσι ώστε να γίνει το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας 35 ώρες την εβδομάδα σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου.

Μετά τις 7 ώρες διδασκαλίας και το τέλος του υποχρεωτικού ωραρίου, τα παιδιά που επιθυμούν να συνεχίσουν το ολοήμερο πρόγραμμα τρώνε το φαγητό που έφεραν από το σπίτι τους, φυσικά πάνω στο ίδιο θρανίο, αφού στα περισσότερα σχολεία δεν υπάρχουν τραπεζαρίες και τραπεζοκόμοι για να συνεχίσουν αμέσως μετά, με 2 ώρες προγράμματος που μπορεί να περιέχει οποιοδήποτε αντικείμενο διδασκαλίας ή προετοιμασία της επόμενης ημέρας.

Ετσι, επιστρέφει μετά τις 4.30 στο σπίτι το παιδί, κατάκοπο και τσακισμένο μετά το εξαντλητικό του πρόγραμμα, χωρίς διάθεση ή περιθώριο εξωσχολικής δραστηριότητας, ενώ είναι αμφίβολο αν το δίωρο επαρκεί για την προετοιμασία των μαθημάτων της επόμενης ημέρας».

Το υπουργείο Παιδείας όμως στοχεύει να «αφήνει ο μαθητής την τσάντα στο σχολείο» και οι ώρες στο σπίτι να είναι παιχνιδιού και ξενοιασιάς. Αυτό είναι το στοίχημα της Α. Διαμαντοπούλου, το οποίο όμως οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ανέφικτο, υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες των σχολείων στην Ελλάδα.

Σύμφωνα, πάντως, με στοιχεία του ΟΟΣΑ, τα παιδιά ηλικίας από 7 έως 8 ετών στην Ελλάδα θα έχουν 1.274 ώρες το χρόνο υποχρεωτικής διδασκαλίας, από 828 που είχαν μέχρι τώρα. Στην Αυστραλία κάνουν μάθημα 954 ώρες και ακολουθεί η Ολλανδία με 940. Στη Φιλανδία, της οποίας το εκπαιδευτικό σύστημα και οι επιλογές είναι πρότυπο και για την Ελλάδα, οι υποχρεωτικές ώρες διδασκαλίας στη συγκεκριμένη ηλικία δεν ξεπερνούν τις 608 το χρόνο.

Ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 769 ώρες το χρόνο, ενώ στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι λίγο περισσότερες και φθάνουν τις 781 το χρόνο (βλ. σχετικό πίνακα). Δηλαδή τα ελληνόπουλα θα κάνουν 33,54% περισσότερες ώρες μάθημα από τα παιδιά στην Αυστραλία και 60% περισσότερες ώρες από τον μέσον όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που εφαρμόζονται από το Σεπτέμβριο είναι η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών και η ένταξη από την πρώτη δημοτικού της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας, με στόχο να αποκτήσουν τα παιδιά από μικρή ηλικία τη «δεξιότητα της πολυγλωσσίας», ένα προσόν απόλυτα αναγκαίο για το μέλλον.

Ενα μέτρο που βρίσκει αντίθετους πολλούς εκπαιδευτικούς, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι δεν στηρίζεται σε «παιδαγωγική βάση», αφού δεν παρέχει σοβαρή και σε βάθος γνώση της ξένης γλώσσας αλλά περιορίζεται στην παροχή ψηγμάτων γνώσεων που θα δώσουν στο παιδί κάποια δεξιότητα χειρισμού της.

Σύμφωνα με στοιχεία που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί, από το πρόγραμμα του υπουργείου «Ευρυδίκη», σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης η διδασκαλία των αγγλικών αρχίζει σε μεγαλύτερη ηλικία Στο Βέλγιο, στην Πολωνία, στην Ισλανδία, στην Πορτογαλία και στη Σλοβακία από 10 ετών. Στη Σλοβενία, στην Κύπρο, στη Λιθουανία, στη Ρουμανία, στη Δανία από 9 ετών. Σε μικρότερη ηλικία αρχίζει μόνο στη Νορβηγία, στην Ιταλία και στη Μάλτα.

enet

Άλλη μία περίπτωση όπου η ποσότητα επικρατεί της ποιότητας… 7 ώρες ελληνικά η Ε’ και η Στ’ και 6 ώρες ξένες γλώσσες…

Εσείς μπορείτε να επισκεφτείτε το ημερολόγιο ενός δασκάλου όπου ο odysseas διατυπώνει δύο προτάσεις και ακολουθεί ένας πολύ ενδιαφέρον διάλογος στα σχόλια.

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις Εκπαίδευση, Κενοτομία
4 comments on “Στα θρανία 446 ώρες παραπάνω
  1. Ο/Η RNAman λέει:

    Πάντως να διευκρινίσουμε κάτι… 1ον, στις 446 συνυπολογίζει και αυτές που αφορούν τις «στιγμές χαλάρωσης», 2ον στις διδακτικές ώρες δεν περιλαμβάνονται μαθήματα με την κλασική έννοια ενός ωρολογίου προγράμματος αλλά κυρίως δραστηριότητες, 3ον πρόκειται για προαιρετικό πρόγραμμα το οποίο ακολουθεί κάποιος μαθητής μόνο αν θέλει και 4ον από ότι έχω καταλάβει θα πραγματοποιηθεί πιλοτικά σε 800 δημοτικά και προφανώς δεν ισχύει για όλα τα σχολεία.

    Από εκεί και πέρα φαντάζομαι ότι θα προκύπτουν εύλογα ερωτήματα για τα επιλεγμένα αντικείμενα, για τη διάθεση των ωρών και των αντικειμένων, για τη σίτιση. Τα οποία σίγουρα μπορούμε να συζητήσουμε.

    • Ο/Η mcsotos λέει:

      Πρακτικά θα έλεγα ότι
      1. Δε μου βγαίνει η διαίρεση με οποιοδήποτε αριθμό κι αν την έκανα 5, 7, 9. Άρα έχεις δίκιο. Άλλωστε ένας μαθητής που τέλειωνε πέρσι στις 16:15 και φέτος θα τελειώνει την ίδια ώρα. Υπάρχει όμως διαφορά στο κανονικό πρόγραμμα…θα σχολούσε στις 12:25 ενώ τώρα στις 2. Αν υποθέσουμε λοιπό ότι το σχολικό έτος διαρκεί περίπου από 11/9 έως 15/6 άρα 42 εβδομάδες, -2 για Χριστούγεννα, -2 για Πάσχα, -1 για σχολικές εορτές άντε και – 2 για διάφορους άλλους λόγους συνολική διάρκεια 35 εβδομάδες.
      35 Χ 25 = 875 ώρες
      35 Χ 35 = 1225 ώρες
      διαφορά: 350 ώρες
      Άρα δεν παίζει το σενάριο με ώρες χαλάρωσης. (αν αλλάξεις τις 35 εβδομάδες με 38 θα προστεθούν 105 ώρες…)

      2ον στις διδακτικές ώρες δεν περιλαμβάνονται μαθήματα με την κλασική έννοια ενός ωρολογίου προγράμματος αλλά κυρίως δραστηριότητες,

      Τα Αγγλικά, Πληροφορική, Γυμναστική (χοροί), Θεατρική αγωγή είναι γνωστικά αντικείμενα στα ΑΠΣ ΔΕΠΠΣ, αλλά και η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι οι αλλαγές που εισάγονται βρίσκονται εκτός πλαισίου των ΑΠΣ ΔΕΠΠΣ διότι ενώ τα ΑΠΣ ΔΕΠΠΣ εισάγουν την διαθεματικότητα και τον μη κατακερματισμό της γνώσης αλλά η Ελληνική Πολιτεία κάνει το ακριβώς αντίθετο!

      3ο και 4ο Δεν είναι πιλοτικό πρόγραμμα. Τα ολοήμερα πιλοτικά θα δημιουργηθούν του χρόνου, αλλά του χρόνου θα επεκταθεί το πρόγραμμα σε όλα τα σχολεία. Ενδιαφέρον;

      Θα ήθελα να μπορώ να διδάξω και να έχω για άμεση αξιοποίηση:
      Μία σχολική βιβλιοθήκη
      Ένα πλήρες εργαστήριο Φυσικών Επιστημών
      Μία αίθουσα Νέων Μέσων
      Ένα θεατρικό εργαστήρι.

      (Κόστος 30.000€. Πολύ μικρότερο από τη μισθοδοσία όλων αυτών των νέων συναδέλφων. Αλλά ξέχασα οι περισσότεροι είναι υπεράριθμοι, ήρθαν «κατά λάθος» στα αστικά κέντρα, και είναι αδύνατο να βρούμε τους υπεύθυνους που έδιναν λάθος νούμερα στην κεντρική υπηρεσία. Η Α’Βάθμια είναι υποχρεωμένη να αλλάξει τη φυσιογνωμία της για να καλυφτούν οι πελατειακές σχέσεις)

  2. Ο/Η RNAman λέει:

    Πάντως βλέποντας το πρόγραμμα (http://edu.klimaka.gr/leitoyrgia-sxoleivn/olohmero/205-wrologio-programma-olohmero-dhmotiko-scholeio.html) διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχουν αρκετές προαιρετικές επιλογές. Επομένως, δεν είναι η «συμπαγής» μορφή ενός ωρολογίου προγράμματος αλλά υπάρχει ελαστικότητα.

    Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα να προσαρμοσθούν οι οποιεσδήποτε επιπλέον ώρες στις ανάγκες της εκάστοτε σχολικής μονάδας, στα ενδιαφέροντα των μαθητών, στις δυνατότητες του σχολείου. Και αυτό εκ πρώτης όψεως μου φαίνεται μία καλή επιλογή.

    Πραγματικά δεν ξέρω ποιά είναι η προοπτική, αν ονομάζεται πιλοτική για να γίνει μετά θεσμός. Βρίσκω όμως αρκετά θετικό τη λογική να έχει ο δάσκαλος τη διακριτική ευχέρεια να προσαρμόζει τις επιπλέον ώρες στις ιδιαιτερότητες της τάξης του.

  3. Ο/Η mcsotos λέει:

    Πρώτα από όλα συγγνώμη για την αργοπορημένη απάντηση.

    Είμαι θετικός προς οποιαδήποτε αλλαγή δεν είναι σχεδιασμένη στο γόνατο για επικοινωνιακούς λόγους.

    Απλά διατηρώ πολλές επιφυλάξεις για τις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου μια και εδώ και τόσα χρόνια στο μόνο θέμα που υπάρχει μία λογική συνέχεια είναι οι πανελλήνιες, ή όπως αλλιώς λέγονται, εξετάσεις. Ακόμα και τον ΑΣΕΠ με διάφορες προφάσεις τον καταστρατηγούν.

    Τώρα από το τελευταίο σχόλιο σου κατάλαβα ότι βρήκες θετικό ότι η κάθε σχολική μονάδα θα έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει το απογευματινό πρόγραμμα. Δεν διαφωνώ μαζί σου αλλά ο χρόνος θα δείξει πόσα θα διαφοροποιηθούν από τις συνηθισμένες εξαγγελίες. Μακάρι να βρει η κ. Διαμαντοπούλου τα κονδύλια για να στηρίξει τις αλλαγές που σκοπεύει να φέρει στο σχολείο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 965 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Ιουλίου 2010
Δ T Τ T Π S S
« Jun   Αυγ. »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 339,192 hits
Αρέσει σε %d bloggers: