«Αμφίδρομος» μονόλογος

Παρακολουθώ τον κ. Παντελή Μπουκάλα εδώ και πολλά χρόνια και πολλές φορές είναι ιδιαίτερα εύστοχος στις παρατηρήσεις του παρόλο που τα κείμενά του είναι ιδιαίτερα … μικρά!

Mε το δίκιο της διαμαρτύρεται η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων για την «αιφνιδιαστική απόφαση» του υπουργείου Παιδείας να μειωθούν οι μονάδες της Εκθεσης στις Πανελλαδικές, μια απόφαση που, κατά το έθιμο, ανακοινώθηκε «χωρίς να ληφθεί υπόψη η γνώμη των αρμοδίων φορέων». Αλλά οι καλοί μας φιλόλογοι θα έπρεπε να είχαν προσέξει ότι ο νέος υπουργός, άμα τη αναλήψει των υψηλών καθηκόντων του, δεν υποσχέθηκε γενικά κι αόριστα διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά «αμφίδρομο διάλογο», όπως τον άκουσα με τ’ αυτάκια μου και τον διάβασα με τα ματάκια μου.

Ενας διάλογος βέβαια είναι από τη φύση του αμφίδρομος, αλλιώς καταντάει «μονόδρομος μονόλογος» (σαν κι αυτόν που συνηθίζει άλλωστε η πολιτεία όταν διαλέγεται με τους «κοινωνικούς εταίρους», των βιομηχάνων εξαιρουμένων). Για να μιλάει όμως κοτζάμ υπουργός για «αμφίδρομο διάλογο» κάτι παραπάνω ξέρει και κάτι έχει στο νου του. Τι; Πολύ απλά, με το βάρος της υπουργικής του αυθεντίας ο κ. Σπηλιωτόπουλος αποφασίζει να εισαγάγει έναν νέο κανόνα γραμματικής. Πώς λέμε ότι δύο αρνήσεις μάς κάνουν μια κατάφαση; Ε, δύο καταφάσεις («αμφίδρομος» και «διάλογος») μας κάνουν μιαν άρνηση. Και διάλογος γιοκ. ’Η μάλλον ο διάλογος, όπως τον εννοεί ο κ. Σπηλιωτόπουλος, είναι απλώς μια ποδοσφαιρικού τύπου καθυστέρηση, για να περάσει ο χρόνος και να φτάσουμε στις εκλογές χωρίς να πληγεί ιδιαίτερα το υπουργικό γόητρο.

Δεν ξέρω αν θυμάται ο υπουργός τι βαθμό πήρε όταν έδωσε Πανελλαδικές. Δεν είναι άλλωστε αυτό το πρόβλημα. Το πρόβλημα, το ερώτημα μάλλον, είναι αν όντως με την Εκθεση προάγεται η κριτική ικανότητα των μαθητών. Φρονίμως, και με οδηγό την πείρα του, ο πρόεδρος της ΠΕΦ Α. Στέφος διευκρινίζει ότι «η φιλοσοφία του μαθήματος της Εκθεσης να προάγει την κριτική ικανότητα των μαθητών συμπίπτει -τουλάχιστον ως διακήρυξη- με το στόχο του σχολείου», κι αυτό το «τουλάχιστον ως διακήρυξη» τα λέει όλα. Λέει δηλαδή, ή τουλάχιστον αυτό διαβάζω εγώ με οδηγό την πολύ μικρότερη πείρα μου, ότι η όμορφη διακήρυξη όμορφα (ή μάλλον άσχημα) καίγεται στην πράξη, στη διπλή πράξη: όταν οι μαθητές γράφουν Εκθεση κι όταν βαθμολογούνται. Φορμαλιστικά γράφουν οι μαθητές και φορμαλιστικά κρίνονται και βαθμολογούνται, με αποτέλεσμα να υπονομεύεται η κριτική ικανότητα των μαθητών και των βαθμολογητών τους.

Γνωρίζοντας με ποια κριτήρια θα βαθμολογηθούν και σε ποιο «εκθεσιακό ιδεώδες» οφείλουν να συμμορφωθούν για ν’ αβγατίσουν τους βαθμούς τους, οι εξεταζόμενοι δεν γράφουν αυτά που όντως πιστεύουν (επειδή φοβούνται ότι θα κριθούν με βάση τον «μέσο όρο αξιών») και δεν θα τα γράφουν με τον δικό τους τρόπο, το στυλ τους. Αντίθετα, αντιγράφουν το πρότυπο που χαράζουν στο μυαλό τους τα εκθεσάρια και τα φροντιστήρια. Γράφουν Εκθεση σαν να λύνουν άσκηση μαθηματικών και κατ’ ουσίαν αυτολογοκρίνονται. Αλλά έτσι, φοβάμαι, δεν προάγεται η ικανότητα της κρίσης αλλά η «δεξιότητα» της συμμόρφωσης και της μίμησης.

Από την Καθημερινή

Φωτό

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις 1, Εκπαίδευση, Πρωτοβουλίες
One comment on “«Αμφίδρομος» μονόλογος
  1. Ο/Η Δημήτρης Σκάργος λέει:

    ΘΕΜΑ: ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ -ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ- ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

    Θα θέλαμε να σας εκθέσουμε την κατάσταση όσον αφορά στον κλάδο των φιλολόγων, η οποία δυστυχώς «βαίνει ολοένα επί τα χείρω». Παρόλο που οι ανάγκες των σχολείων είναι αρκετά μεγάλες και ενώ υπάρχει ικανός αριθμός αδιόριστων συναδέλφων μας, εντούτοις ο αριθμός των προσλήψεων στον κλάδο μας είναι δυσανάλογα μικρός, καθώς το Υπουργείο Παιδείας καταφεύγει συστηματικά στην πρόσληψη – εμπαιγμό ωρομίσθιων εκπαιδευτικών.
    Αρχικά θα θέλαμε να επισημάνουμε πως οι διορισμοί που προβλέπονται μέσω ΑΣΕΠ για την προσεχή διετία είναι λιγότεροι από κάθε άλλη χρονιά (480) και ιδιαίτερα σε σύγκριση με τους διοριστέους του προηγουμένου διαγωνισμού ΑΣΕΠ (840), ενώ ο αριθμός των υποψηφίων φιλολόγων του φετινού ΑΣΕΠ ανήλθε στους 18.681 (1:39). Κατά κοινή μας απαίτηση και βάσει των προρρηθέντων στοιχειών ο αριθμός των αναπληρωτών του κλάδου μας κατά το προσεχές σχολικό έτος θα πρέπει να είναι αυξημένος σε σχέση με τον περσινό αριθμό αναπληρωτών και με απώτερο στόχο την σταδιακή κατάργηση του θεσμού της ωρομίσθιας που αναμφίβολα πλήττει το κύρος και την ποιότητα συνολικά της παρεχόμενης εκπαίδευσης (11 ώρες την εβδομάδα στη βέλτιστη των περιπτώσεων, 350 ευρώ ανά μηνά, καθυστέρηση πληρωμής των αποδοχών μας, μέχρι και ένα ολόκληρο έτος), δεδομένης και της εφεξής ισχύουσας νομιμοποίησης της προϋπηρεσίας των μέχρι πρότινος εργαζομένων στον ΟΑΕΔ συναδέλφων, που ισχύει για όλες τις ειδικότητες.
    Επιπλέον, έχει νομιμοποιηθεί στη συνείδηση του υπουργείου παιδείας η ανάθεση (καθορά νομότυπη) των ωρών του μαθήματος της ιστορίας, κυρίως στο γυμνάσιο, σε καθηγητές άλλων ειδικοτήτων (ως επί το πλείστον ξενόγλωσσων), προκειμένου να λειτουργήσουν ως παραπληρωματικές του ωραρίου τους, φυσικά εις βάρος των δικών μας διορισμών και κυρίως εις βάρος της ποιότητας της διδασκαλίας του αντιστοίχου γνωστικού αντικειμένου. Δεν αναφερόμαστε σε μεμονωμένα περιστατικά, αλλά σε παγιωμένη νοοτροπία, που ωστόσο, όπως τονίζουμε είναι (αδικαιολόγητα βεβαία) νομικά κατοχυρωμένη, όχι όμως και αποδεκτή εφεξής από τους φιλολόγους.
    Ακόμη, απαιτούμε την κατά τα υπεσχημένα ίδρυση ολοήμερων Γυμνασίων, η οποία θα συμβάλλει αφενός στη συνακόλουθη απορρόφηση μας, εφόσον δεν υπάρχει προς το παρόν η δυνατότητα απασχόλησης μας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά κυρίως στη βελτίωση της παρεχόμενης γνώσης.
    Εν συντομία διεκδικούμε την ισότιμη μεταχείριση των λειτουργών της μέσης εκπαίδευσης και της βαθμίδας καθαυτής με την αντίστοιχη της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να αναβαθμιστεί συνολικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
    Επίσης, υπεραμυνόμαστε της εισήγησης της ΟΛΜΕ για τη συγκρότηση τμημάτων στα σχολεία με ανώτατο όριο τους 25 μαθητές (10-09-2009), με απώτερο στόχο την αποτροπή φαινόμενων, όπως αυτό που καταγγέλλει ο σύλλογος διδασκόντων του Γενικού Λυκείου Αρναίας (10-09-2009), που εχουν ως αποτέλεσμα υπεράριθμα τμήματα, ελλιπή διδασκαλία-προετοιμασία για τις εξετάσεις και καταφυγή των μαθητών σε φροντιστήρια.
    Κατά τη γνώμη μας η συνεχής επιδείνωση της κατάστασης του κλάδου μας και ο συγκεκριμένος τρόπος μεταχείρισης των λειτουργών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει αναμφίβολα αντίκτυπο στην ουσία και την ποιότητα της δημόσια παρεχόμενης εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα απαιτεί τη λήψη δραστικών μέτρων από το Υπουργείο Παιδείας και μας θέτει όλους προ των ευθυνών μας.
    Εντέλει, θα πρέπει να αναλογιστούμε ποιο είναι το ελληνικό δημόσιο σχολείο που οραματιζόμαστε!

    Με εκτίμηση,

    Δ.Σ dimitrisskargos@gmail.com
    Ε.Μ. rita54645@hotmail.com
    Σ.Δ stadem13@msn.com

    Σ.Ι. adigoni1821@yahoo.gr
    Α.Γ. a_e_geo@yahoo.com
    Α.Π aixelapap@yahoo.gr
    Τ.Κ. tinak@windowsmail.com
    Μ.Γ. galanakimaria@hotmail.com
    E.Σ. elenstoupa@.com
    Ρ.Τ. rainatsousia@ahoo.com
    Σ.Δ. damsofia@hotmail.com
    A.K annita@pathfinder.gr
    Λ.Σ. laoura2005@pathfinder.gr
    Μ.Κ. magda34_7@hotmail.com
    Τ.Λ. tinaloulou@gmail.com
    Τ.Σ tiheo40@yahoo.gr
    Δ.Π. dimipapadimi@yahoo.gr
    M.K. diotima@windowslive.com
    Δ.Σ. insefilo@vodafone.net.gr.
    Σ.Μ. maios28@yahoo.gr
    K.B. tsaprali@hotmail.com
    B.M. billimember79@gmail.com
    Δ.Π. dpthkoo@yahoo.com
    Γ.Α. dpthko@yahoo.com
    Ρ.Τ. rainatsoutsia@yahoo.com
    B. A basinari@gmail.com
    Κ Β./ M. Ν. kalogiros@freemail.gr
    M.K. kalaitzidoum@hotmail.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 967 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Φεβρουαρίου 2009
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 380.747 hits
Αρέσει σε %d bloggers: