Είναι αποδεκτό να υπάρχουν ψηφιακά αναλφάβητοι δάσκαλοι;

Εδώ και πολύ καιρό έχω ανακαλύψει το ιστολόγιο του κ. Fish, διευθυντή ενός σχολείου στις ΗΠΑ. Ανακάλυψα την παρουσίαση did you Know? στο δικό του ιστολόγιο. Αυτό που με προβλημάτιζε μέχρι σήμερα να αναρτήσω την απόδοσή του σημερινού ποστ στα ελληνικά ήταν μήπως ο φίλος μου ο Ανδρέας με αποκαλούσε γενίτσαρο. Τυχαία είδα προχτές την ορθογραφία που είχε να μάθει ένας εφτάχρονος μαθητής και αποφάσισα να αφιερώσω το σημερινό post  στη δασκάλα του κ. Χ.

«Προειδοποίηση: Γκρινιάρης Μπλόγκερ. Μη συνεχίσετε την ανάγνωση του παρόντος εκτός εάν είστε έτοιμοι να σας προβοκάρουν.

Ένα από τα πράγματα που αγαπώ στην εκπαιδευτική μπλογκόσφαιρα είναι ότι πάντοτε υπάρχει μια ανάρτηση που θα ενοχλήσει τους υφισταμένους μου πολύ περισσότερο από την ενόχληση που τους προκαλούν οι απόψεις μου. Διάβασα σήμερα την ανάρτηση του Terry Freedman όπου αναφέρεται στο κατά πόσο είναι αποδεκτό να υπάρχουν ψηφιακά αναλφάβητοι δάσκαλοι και προτείνει μερικά κριτήρια.

Πριν δώσω το δικό μου κατάλογο θα πρέπει να σας αναφέρω. Το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός κριτηρίου είναι να δηλώσεις τι είναι και τι δεν είναι. Μόνο και μόνο επειδή μπορεί να μη γνωρίζεις πώς θα το ικανοποιήσεις δεν είναι λόγος να μη το δηλώσεις. Για παράδειγμα, στις τάξεις μου έχω συγκεκριμένες προσδοκίες για την αποδεκτή συμπεριφορά. Μερικές φορές μπορεί να χρειαστεί να περάσουν και τρεις μήνες μέχρι να ικανοποιηθεί το συγκεκριμένο κριτήριο, αν και διδάσκω καθημερινά, αλλά αυτό είναι διάφορο από το κριτήριο.

Ο κατάλογος των κριτηρίων:

  1. Όλοι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να κατακτήσουν ένα βασικό επίπεδο ψηφιακού εγγραμματισμού.
  2. Όσοι δεν ικανοποιούν το 1ο κριτήριο θα πρέπει να ντρέπονται και όχι να καμαρώνουν γι’ αυτό.
  3. Θα πρέπει να καταρρίφθεί ο μύθος με τους ψηφιακούς ιθαγενείς και ψηφιακούς μετανάστες.

Τον Ιούλιο του 2006 είχα γράψει στο ιστολόγιο μου συμβουλεύοντας τους γονείς σχετικά με τη e-ασφάλεια: Λυπάμαι αλλά διαφωνώ με το διαχωρισμό των ψηφιακών ιθαγενών και των ψηφιακών μεταναστών όταν σκεφτούμε το παρακάτω. Μπορεί να μη γνωρίζω τίποτα για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης αλλά έμαθα να είμαι ασφαλής όταν μετακινούμαι από τα σημείο Α στο σημείο Β. Η φράση αυτή μπορεί να έχει χρησιμοποιηθεί υπερβολικά τα τελευταία χρόνια. Σε κάθε περίπτωση όταν οι μετανάστες είναι σε μια χώρα για μερικά χρόνια θεωρούνται γηγενείς. Έχουμε Η/Υ τα τελευταία 30 χρόνια και τους χρησιμοποιώ στη διδασκαλία από το 1975. Πόσο χρόνος χρειάζεται για να κατανοήσει κάποιος το γεγονός ότι η τεχνολογία είναι μέρος της ζωής μας και όχι add on;

  1. Θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες από τα στελέχη ενός σχολείου που έχουν ψηφιακά αναλφάβητο προσωπικό.
  2. Οι σχολικοί επιθεωρητές που είναι ψηφιακά αναλφάβητοι θα πρέπει να παρακινηθούν να βρουν εναλλακτική εργασία.
  3. Σχολεία, Πανεπιστήμια και Παιδαγωγικά Τμήματα από όπου παράγονται ψηφιακά αναλφάβητοι σπουδαστές θα πρέπει να επανεξεταστεί η άδεια λειτουργίας τους και η χρηματοδότησή τους.
  4. Πρέπει να σταματήσουμε να είμαστε τόσο ευγενικοί. Στο κάτω κάτω της γραφής και τις σπουδές μας έχουμε και τη δουλειά μας. Και δεν έχουμε το ηθικό δικαίωμα να παρακολουθούμε με ατάραχο χαμόγελο ενώ ορισμένοι εκπαιδευτικοί θέτουν σε κίνδυνο το μέλλον των παιδιών.

Χαμογέλασα γιατί μου θύμισε κάτι που έγραψα το Φεβρουάριο του 2007- το έγραψα αλλά αποφάσισα να μη το δημοσιεύσω. Αισθάνθηκα ότι δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή. Αλλά μετά το ποστ του Terry αποφάσισα ότι η ήρθε η στιγμή να δει το φως της ημέρας. Να τι έγραψα στις 10 Φεβρουαρίου 2006 (Ήταν μεγαλύτερο αλλά αυτό είναι το μέρος που το επεξεργάστηκα)

Μου προκαλούν απογοήτευση οι απαντήσεις που αναγκάζομαι και δίνω σε μερικές ερωτήσεις του προσωπικού. Αλλά αυτό που με προβληματίζει είναι η ευρύτερη εικόνα. Νομίζω ότι υπάρχει μια γενική αίσθηση στους εκπαιδευτικούς (όχι σε όλους αλλά σε πολλούς) ότι δεν πειράζει να είναι τεχνολογικά αναλφάβητοι. Θυμάμαι τα χρόνια που ήμουν καθηγητής μαθηματικών. Στο 80% των περιπτώσεων που οι μαθητές δυσκολεύονταν στα μαθηματικά, ένας από τους γονείς θα δήλωνε «ούτε εγώ τα κατάφερνα» . Αν και δεν αμφισβητώ τη δήλωση, με ενοχλούσε η δήλωση κι ακόμα περισσότερο ότι σχεδόν καμάρωναν για αυτό (και το μήνυμα που πέρναγε στους μαθητές). Δεν μπορώ να φανταστώ έναν γονιό να δηλώνει « Ε ναι! Ποτέ δεν έμαθα να διαβάζω» και να καμαρώνει. Φαινόταν ότι υπήρχαν διαφορετικά κριτήρια στο να μην ξέρεις μαθηματικά ήταν κοινά αποδεκτό ενώ να μην μπορείς να διαβάσεις κοινωνικά απαράδεκτο.

Έχω ένα παρόμοιο συναίσθημα σήμερα με την τεχνολογία. Είναι αποδεκτό να δηλώνεις ότι «δεν τα πάω καλά με τους υπολογιστές» και πολλοί άνθρωποι φαίνεται να υπερηφανεύονται για την ψηφιακή τους άγνοια. Κι ας ξεκαθαρίσουμε κάτι, δεν υποστηρίζω ότι η τεχνολογία είναι η πανάκεια της εκπαίδευσης. Νομίζω ότι πάντοτε ισχυριζόμουν ότι είναι ένα εργαλείο που μας βοηθά να διδάσκουμε, να μαθαίνουμε και να μεγαλώνουμε αλλά κι ένα απαραίτητο εργαλείο.

Η τεχνολογία είναι το θεμέλιο σε όλες μας τις δραστηριότητες και ιδιαίτερα στον τρόπο που επικοινωνούμε μεταξύ μας. Η επικοινωνία δεν είναι ο συνεκτικός ιστός ανάμεσα σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκουμε; Το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό του προσωπικού εφησυχάζει μέσα στην άγνοια του αλλά και είναι απρόθυμο να προσπαθήσει να μάθει νέα πράγματα ( δεν εννοώ να γίνουν παντογνώστες αλλά να μάθουν σε εκπαιδευτικό επίπεδο ή έστω σε προσωπικό) με ανησυχεί . Γι’ αυτό ας κάνω μια ακραία δήλωση για να τη σχολιάσετε.

Αν ένας δάσκαλος δεν είναι τεχνολογικά εγγραμματισμένος και απρόθυμος να επιμορφωθεί είναι ισοδύναμος με ένα δάσκαλο πριν 30 χρόνια που δεν ήξερε να διαβάζει και να γράφει.

Ακραίο; Μπορεί. Τι λέτε;

Να θυμάστε ότι γράφτηκε μετά από μια πολύ απογοητευτική μέρα. Έχω υιοθετήσει και απορρίψει πολλές φορές αυτό το θέμα. Υπήρξαν φορές που συμφώνησα σε όλα με τον Terry και άλλες τόσες το απέρριψα λέγοντας ότι οι δάσκαλοι έχουν πολλά τρεχάματα και είναι ουτοπικό να έχεις την προσδοκία να ανταποκριθούν όσο σύντομα θα ήθελα να ανταποκριθούν. Μετά όμως σκέφτομαι και τους σπουδαστές μας που δεν τους ενδιαφέρουν τα τρεχάματά μας Όπως έχω ξαναπεί αυτά είναι τα μόνα τέσσερα χρόνια που θα είναι στο λύκειο, δεν μπορούν να περιμένουν, να το καταλάβουμε.

Όσο περισσότερο το σκέφτομαι τόσο ανακαλύπτω αναλογίες με τον 20ο αιώνα. Στις αρχές του 20ου αιώνα αν κάποιος δεν ήξερε να γράφει και να διαβάζει μπορούσε να είναι αρκετά επιτυχημένος. Στα μέσα του 20ου αιώνα συνέβαινε αλλά ήταν πολύ πιο δύσκολο κάποιος να είναι επιτυχημένος ( και σίγουρα αυτοί που μπορούσαν να διαβάζουν είχαν πολύ περισσότερες πιθανότητες να επιτύχουν). Στο τέλος του 20ου αιώνα είχες ελάχιστες πιθανότητες να επιτύχεις αν δεν ήξερες να γράφεις και να διαβάζεις (Σημείωση ορίζω την επιτυχία με όρους οικονομικής/εργασιακής επιτυχίας και προσωπικής/οικογενειακής καταξίωσης)

Σήμερα στην αυγή του 21ου αιώνα υπάρχει η ίδια αντιστοιχία με τον τεχνολογικό εγγραμματισμό Και από τη στιγμή που ζούμε σε χρόνια με σε ραγδαίες εξελίξεις, νομίζω ότι γραμμή του χρόνου θα είναι πολύ πιο συμπυκνωμένη. Στα τέλη του 1990 (20ος αιώνας) είχες την ευκαιρία να είσαι επιτυχημένος κι ας ήσουν τεχνολογικά αναλφάβητος. Στα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα μπορεί να επιτύχεις αν είσαι τεχνολογικά αναλφάβητος αλλά γίνεται δυσκολότερο (και οι εγγραμματισμένοι έχουν πολλές περισσότερες διαθέσιμες ευκαιρίες) . Στα τέλη της επόμενης δεκαετίας θα υπάρχουν ελάχιστες ευκαιρίες για τους τεχνολογικά αναλφάβητους. (Θυμηθείτε ότι τα φετινά πρωτάκια είναι η τάξη που θα ολοκληρώσει τις σπουδές της το 2020, πρέπει να οραματιστούμε το 2020).

Θυμάμαι την γκρίνια μου στην πρώτη συνάντηση για ενδοϋπηρεσική επιμόρφωση (Σ. Μ. Καλά είναι κορόιδα οι Αμερικάνοι) όπου μίλησα για την ανάπτυξη προσωπικών μαθησιακών δικτύων (και για εμάς αλλά και για τους μαθητές μας) Ένα από τα θέματα που έθιξα ήταν το εξής:

Για να το διδάξουμε θα πρέπει να είμαστε σε θέση να το εφαρμόσουμε και εμείς. Πώς θα δείξουμε κάτι στα παιδιά, πώς θα το μοντελοποιήσουμε, αν είμαστε αναλφάβητοι; Πρέπει να το γευθείς, να το εξερευνήσεις μαζί τους. Πρέπει να εξερευνήσεις τα εργαλεία του 21ου αιώνα, να αναπτύξεις τα δικά σου δίκτυα παράλληλα με των μαθητών σου. Πρέπει να επιδείξεις δια βίου μάθηση στους μαθητές σου διαφορετικά θα τους διδάξεις πώς να είναι επιτυχημένοι σε μια εποχή που δεν υπάρχει πια.

Ή κάτι τέτοιο.

Ας κλείσω όπως έκλεινα το Φεβρουάριο του 2006

Αν ένας δάσκαλος δεν είναι τεχνολογικά εγγραμματισμένος και απρόθυμος να επιμορφωθεί είναι ισοδύναμος με ένα δάσκαλο πριν 30 χρόνια που δεν ήξερε να διαβάζει και να γράφει.

Ακραίο; Μπορεί. Τι λέτε;»

Αυτά έγραψε ο κ. Fisher και κέρδισε το βραβείο της ανάρτησης που άσκησε τη μεγαλύτερη επιρροή στα βραβεία edublogs 2007.

Ξαναγυρνάμε στην ελληνική περίπτωση της δασκάλας Χ.

Και γύρω και πάνω στα παιχνίδια πλήθος παιδιών, αγόρια και κορίτσια, μελαχρινά και ξανθομάλλικα, παχουλά κι αδυνατούτσικα, όχι και τόσο φρόνιμα και γνωστικά, άλλο καβαλάρης, άλλο μηχανοδηγός, άλλο καραβοκύρης. Φανταστικοί ταξιδευτές στη μαγική χώρα όπου το αληθινό και τα ψεύτικα δεν ξεχωρίζουν.

Αυτή δεν είναι Η ορθογραφία. Είναι ΜΙΑ ορθογραφία. Αισθάνομαι ότι σας έχω κουράσει, αλλά δεν μπορώ να βρω καμία Προστιθέμενη Αξία στην εκμάθηση της παραπάνω ορθογραφίας στο ηλικιακό πλαίσιο του μικρού εφτάχρονου. Αν, δε, συζητήσουμε στο πλαίσιο ανάπτυξης σύγχρονων δεξιοτήτων και στάσεων, μάλλον χάσαμε τη μπάλα.

Σίγουρα φταίει η εξετασιοκεντρική μας κοινωνία, σίγουρα φταίει το Υπουργείο, αλλά υπάρχουν και προσωπικές ευθύνες.

Θα πρέπει σιγά σιγά να απαιτούμε εγγραματισμό, κάθε μορφής.

 

Αν ένας δάσκαλος δεν είναι τεχνολογικά εγγραμματισμένος και απρόθυμος να επιμορφωθεί είναι ισοδύναμος με ένα δάσκαλο πριν 30 χρόνια που δεν ήξερε να διαβάζει και να γράφει.

Ακραίο; Μπορεί. Τι λέτε;

 

Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις 21ος αιώνας, Επιμόρφωση, Εκπαίδευση, Σύγχρονες Τεχνολογίες
2 comments on “Είναι αποδεκτό να υπάρχουν ψηφιακά αναλφάβητοι δάσκαλοι;
  1. Ο/Η grigoris λέει:

    Στις τελευταίες παραγράφους αποτυπώνεις την καθημερινότητα μιας «σύγχρονης» ελληνικής σχολικής τάξης. Δυστυχώς αποτελεί τον κανόνα και όχι την εξαίρεση.

  2. […] έργου. Αλλά οι περισσότεροι θα έπρεπε να ψάξουν γι’ άλλη δουλειά. Posted in 21ος αιώνας, […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 967 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Ιανουαρίου 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 380.747 hits
Αρέσει σε %d bloggers: