Θεωρία Γνωσιακών Ενδιαφερόντων (Jürgen Habermas)

Την Παρασκευή 30/11/ παρακολούθησα μια εισήγηση του κ. Β. Μακράκη στο πλαίσιο επιμόρφωσης. Μας παρουσίασε το συγκεκριμένο μοντέλο ταξινόμησης λογισμικών.

Τεχνικό είναι το συμπεριφοριστικό μοντέλο, το πρακτικό εντάσσεται στο Κονστρουβιστικό μοντέλο και στο χειραφετικό μοντέλο εντάσσεται η προσπάθεια να αλλαχτούν στάσεις, όπως πχ στις φυλές του Αμαζονίου.

ΓΝΩΣΙΑΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Παραδοχές/Ρόλοι

ΤΕΧΝΙΚΟ

ΠΡΑΚΤΙΚΟ

ΧΕΙΡΑΦΕΤΙΚΟ

Οντολογία(ποιοι είμαστε σε σχέση με την κοινωνία) Μία πραγματικότητα δεδομένη, με το άτομο να λειτουργεί μέσα από διαδικασίες «εκπραγμάτωσης» Πολλαπλές κοινωνικές πραγματικότητες. Το άτομο λειτουργεί διαλεκτικά και ως υποκείμενο και ως αντικείμενο. Πολλαπλές κοινωνικές πραγματικότητες θεωρούμενες ως κοινωνικές κατασκευές.
Επιστημολογία(τι είναι γνώση) Ενδιαφερόμαστε για τη μετρήσιμη θετικιστική γνώση και τη γενικεύσιμη κοινωνική γνώση (θετικές και κοινωνικές επιστήμες) Κατανόηση και ερμηνεία και όχι γενικευμένη γνώση Χειραφέτηση του ατόμου, απελευθέρωση από τα δεσμά που το εγκλωβίζουν σε μια κοινωνική κατάσταση ώστε να μπορέσει να αυτοπραγματωθεί
Μεθοδολογία Συμπεριφοριστική – Νεοσυμπεριφοριστική Εποικοδομισμός, ιστορική – ερμηνευτική επιστήμη Αποδόμηση
Αξιολογία Έλεγχος και διαχείριση της γνώσης   Νόημα και πράξη
Ρόλοι Εργαλειακός – μεταβιβαστικός ρόλος (transmitional) Διαδραστικός (transactional) Μετασχηματιστικός (transformational)
Αναλυτικό Πρόγραμμα Δεδομένο ως προϊόν (decontextualized γνώση). Ως διαδικασία (συγκειμενοποιημένη contextualized γνώση) Ως πράξη

Έκανα μια ολίγο πονηρή ερώτηση σήμερα στην εισηγήτρια, που ασπάζεται την παραπάνω σχολή (παρεμπιπτόντως ήταν η 1η παρουσίαση με αισθητική άποψη που έχω δει εκτός διαδικτύου, άσχετο)

«ο γιόκας μου έχει μια δασκάλα που ασπάζεται τη χειραφετική σχολή και διδάσκει σύμφωνα με το παραπάνω μοντέλο μαθηματικά. Βρίσκομαι στο δίλημμα αν θα εφαρμόσω απογευματινή τεχνική προσέγγιση».

Και ΟΛΟΙ επαναστάτησαν με τη ολιγωρία μου.

Και εγείρεται το ερώτημα γιατί σας την παραθέτω;

Κατά τη γνώμη μου αποτελεί ένα άριστο εργαλείο ταξινόμησης εκπαιδευτικού υλικού.

Είναι μεν, έως, ουτοπική θεωρία για να την εφαρμόσεις συνολικά στο σχολείο, αλλά πολύ ενδιαφέρουσα για την ευέλικτη ζώνη.

(Τα μαθηματικά κλπ ΔΕΝ είναι ευέλικτη ζώνη. Κάποτε θα πρέπει να βοηθήσουμε τους μαθητές να απολαύσουν το σχολείο. Και στο λύκειο, λογικά, είναι αδύνατο, αλλά στο δημοτικό;;;;)

Περισσότερα για το το έργο του Habermas (critical theory).

(Αρχικά υπήρξε ακόμα ένα θέμα, αλλά προτιμώ να το παραθέσω αργότερα αυτόνομο.)

Advertisements
Περί

Just another boring teacher

Αναρτήθηκε στις 1, Εκπαίδευση, Νέα
3 comments on “Θεωρία Γνωσιακών Ενδιαφερόντων (Jürgen Habermas)
  1. Ο/Η Μαριάννα λέει:

    Συμφωνώ, επίτρεψε μου όμως να προσθέσω ότι τίποτε δεν είναι αδύνατο, ούτε για το Λύκειο. Νομίζω ότι απλά είναι ζήτημα νοοτροπίας η οποία έχει γίνει κοινωνικά αποδεκτή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η άλλη όψη του νομίσματος δεν υπάρχει 🙂

    Αλήθεια, μήπως λείπει το χειραφετητικό μοντέλο;

  2. Ο/Η mcsotos λέει:

    Σήμερα διάβασα στο:
    http://www.esos.gr/news/49/dsadaffaffdfdfaf.htm

    Επίσης ο Συνήγορος προβάλει -, αίτημα των μαθητών, ιδίως της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη τόσο από εκπαιδευτικούς όσο -κυρίως – από τους γονείς, που είναι η μείωση της ασκούμενης πίεσης για βαθμούς και η μεγαλύτερη έμφαση στην ουσία και την απόλαυση της εκπαιδευτικής εμπειρίας. Η υπερφόρτωση των μαθητών με υποχρεώσεις, ιδίως δε με τη φοίτηση σε φροντιστήρια κατά τις μεγαλύτερες τάξεις του γυμνασίου και στο λύκειο, συνδέεται με την απαξίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του δημόσιου σχολείου, η οποία δεν είναι προς το συμφέρον ούτε των μαθητών, ούτε των εκπαιδευτικών, ούτε των γονέων αναφέρει η έκθεση και επισημαίνει : » Είναι ανάγκη το σχολείο να γίνει περισσότερο ελκυστικό και να δίνει ευκαιρίες συμμετοχής, επικοινωνίας αλλά και χαλάρωσης – εκτόνωσης, ώστε οι μαθητές να μπορούν να αναπτύσσουν περισσότερο απρόσκοπτα την προσωπικότητα, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντα τους».

  3. Ο/Η mcsotos λέει:

    Η τρίτη στήλη είναι το χειραφετικό μοντέλο. Το χειραφετικό μοντέλο μπορεί να αξιοποιηθεί στην Ελλάδα;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Εισάγετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση και θα λαμβάνετε ειδοποίηση όταν αναρτώνται νέα άρθρα.

Μαζί με 966 ακόμα followers

Κελαηδίσματα
Επενδύσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Δεκέμβριος 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Νοέ.   Ιαν. »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
ΑΡΧΕΙΟ
Κατηγορίες
Feedburner
Blog Stats
  • 374.880 hits
Αρέσει σε %d bloggers: